Sölvesborg söker ny bibliotekschef

14 maj 2020 • 3 min

Förra kultur- och bibliotekschefen Sofia Lenninger tvingades lämna sin tjänst i Sölvesborg i höstas. Nu söks hennes efterträdare.

Rolf Berg (SD), ordförande i Sölvesborgs fritids- och kulturnämnd. Foto: Annika Clemens

Sofia Lenninger var öppen med de svårigheter hon upplevde på jobbet när hon fick i uppdrag att skriva om SD-styrda Sölvesborgs biblioteksplan. Hon berättade bland annat för Biblioteksbladet att hon blev detaljstyrd av kommunalrådet och hur själva andemeningen i biblioteksplanen utmanades.

– Det var en omöjlig situation, sade hon då.

Nu söker kommunen alltså hennes efterträdare.

– Det är sorgligt, sade Sofia Lenninger om att lämna posten som kultur- och bibliotekschef i Sölvesborg. Foto: Annika Clemens

– Vi söker en person med bibliotekskunskap och kulturintresse, säger Rolf Berg (SD), ordförande i fritids- och kulturnämnden.

Han tror inte att det kommer att bli svårt att hitta en ny person på den posten efter höstens händelser.

– Det finns många som lämnar sitt jobb på grund av en konflikt på arbetsplatsen. Vad det beror på är en personlig upplevelse. Jag tycker inte att det behöver påverka.

Sofia Lenninger upplevde att hon blev detaljstyrd av politiken. Finns det risk att andra oroar sig för att det ska hända igen?

– Det är inte omöjligt. Men vi har inte detaljstyrt någonting och kommer inte att göra det heller. Sen kommer man att ha synpunkter på hur olika saker hanteras. Men på detaljnivå, nej, det tycker jag inte man ska hålla på med.

Det har varit en kämpig tid för personalen när tjänsten har varit vakant, berättar han. Paradoxalt nog har coronapandemin underlättat situationen något eftersom många kulturevenemang har ställts in och biblioteket har stängt för att minska eventuell smittspridning.

På rekommendation av krisledningsnämnden stängde musikskolan, fritidsgårdarna och biblioteket. Tre gånger i veckan ställer personalen ut bokkassar utanför biblioteket till dem som har lånat via mejl eller telefon och en gång i veckan körs böcker ut till dem som tillhör riskgrupp.

Bibliotekspersonalen har inte haft några uppgifter att hjälpa till med omvärldsbevakning och betraktas inte heller som samhällsviktig verksamhet som i vissa andra kommuner.

– Det som andra kommuner gör är deras bedömning, vår bedömning är att det här minskar smittspridningen, säger Rolf Berg.

Till hösten hoppas han att den nya kultur- och bibliotekschefen ska vara på plats. Att det har dröjt beror på att kommunen har inväntat en utredning om hur kulturverksamheten ska organiseras. Utredningen har lett till ytterligare en tjänst på kultursidan. Sölvesborg söker nu också en kulturarvssamordare på halvtid.

– Vi har ett gammalt slott och slottslängor här. Och så har vi ett tingshus och museiverksamhet. De konstverk som finns på stan behöver också ha någon som ser till dem då och då, säger Rolf Berg.

Tingshuset är ritat av den kände arkitekten Gunnar Asplund (som också har ritat Stockholms stadsbibliotek), något som också förra kultur- och bibliotekschefen jobbade med.

– Ja, hon jobbade rätt mycket med att ordna pengar till renovering av det. Det arbetet ska fortsätta. Det har inte funnits kraft för att göra alla de saker som skulle göras.

Arkeologiska utgrävningar pågår också där en ny stadsdel, Ljungaviken, ska byggas. Historien är viktig att ha med sig, tycker Rolf Berg, för att veta vart man är på väg.

Är det ett ideologiskt beslut att inrätta en tjänst som kulturarvssamordnare?

– Ja, vi vill ju värna om det kulturarv som finns i bygden. Självklart är det så. Det finns ett behov som har blivit lite eftersatt.

Sölvesborg. Foto: Annika Clemens