238 nomineringar till ALMA

14 okt 2013 • < 1 min

På den internationella bokmässan i Frankfurt offentliggjordes nomineringarna till 2014 års ALMA-pris. Från Sverige är elva kandidater nominerade, bland dem Lennart Hellsing, Anna Höglund och Barbro Lindgren. På nomineringslistan finns 238 kandidater från 68 länder. Ett femtiotal av kandidaterna är organisationer och/eller personer som arbetar läsfrämjande. Av årets kandidater har 54 aldrig tidigare varit nominerade.

Från Norden är drygt ett fyrtiotal kandidater nominerade – flest nominerade kandidater har Sverige och Finland med 11 vardera. Annars är Storbritannien det land som toppar listan i antal kandidater med 22 stycken. Varje nomineringsinstans kan nominera upp till fyra kandidater, två från det egna landet och två utanför. Över hundra instanser från hela världen har nominerat författare, illustratörer, berättare samt läsfrämjande personer och organisationer till 2014 års pris.
Vem eller vilka som får Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne 2014 tillkännages den 25 mars 2014. Priset delas ut vid en ceremoni vid Stockholms Konserthus den 2 juni 2014.

Hela listan på nominerade kandidater finns här