"Framgångsrik svältkonstnär"

6 dec 2012 • 2 min

Foto Cata Portin

Årets skönlitterära Finlandiapris går till författaren Ulla-Lena Lundberg och romanen Is.  Enväldig domare var president Tarja Halonen: ”Jag förälskade mig i boken”.

Romanen Is är även nominerad till Nordiska Rådets litteraturpris. Ulla-Lena Lundberg har varit nominerad till Finlandiapriset tre gånger tidigare:1987 med romanen Sand, 1989 med romanen Leo och 2001 med Marsipansoldaten. President Tarja Halonen berömmer Ulla-Lena Lundberg för det okonstlade språket och säger att Is är en hedersbetygelse både åt skärgården och läsarna.

Kärlek och förlust mot fonden av kompromisslös skärgårdsnatur – Is är Ulla-Lena Lundbergs återkomst som romanförfattare efter en paus på elva år. Den knyter an till nästan allt hon skrivit innan, genom antingen personer och miljöer, eller genom det som kommit att bli något av ett tema i hennes författarskap:  förlusten av en älskad människa.

Ur Ulla-Lena Lundbergs tacktal till priset:

” Varje författare bör inrikta sig på att vid behov vara en framgångsrik svältkonstnär. Bokvärlden står inför förändringar av rent gutenbergska proportioner. Osäkerheten är kanske allra störst bland förläggarna, fast man inte skulle tro det när man ser era glada vänliga ansikten här idag. För vad det är värt vill jag säga att ni är viktiga för oss och faktiskt de som är det närmaste vi i våra ensliga jobb kommer en arbetsgemenskap.

Författare blir man sedan på outgrundliga vägar, inte minst krokvägar och i återvändsgränder som kan vara oerhört enerverande för omgivningen och för en själv. Jag hade lyckan att få börja som författare innan jag fattade hur svårt det var, och när jag ser tillbaka på de här femtio åren och blicken fastnar på årets bok Is tänker jag på hur ofta och gärna jag i min ändå ganska varierade produktion har bottnat just i fiktionen.

Där tar man något som finns, och gör något annat av det. De här gäller i högsta grad Is, som börjar i en privat familjetragedi och omvandlas i fiktionens frihet. Där finns det en ort som är fakta och fiktion och får hjärtat att vekna och isen att smälta, och därför måste jag få sluta med en hälsning till Kökar och mitt tack till er alla.”