ALMA-priset 2011

4 mar 2011 • 2 min

Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne tilldelades i år den australiensiska illustratören och författaren Shaun Taun. Juryns motivering lyder: Shaun Tan...

Shaun TanLitteraturpriset till Astrid Lindgrens minne tilldelades i år den australiensiska illustratören och författaren Shaun Taun.

Juryns motivering lyder: Shaun Tan är en virtuos visuell berättare, en vägvisare till bilderbokens nya möjligheter. Hans bildvärldar utgör ett eget kosmos där inget är självklart och allt är möjligt. Minnet av barndomen och uppväxttiden är fasta referenspunkter men bildberättandet är universellt och berör alla oavsett ålder. Bakom ett överdåd av minutiöst detaljerade bilder, av civilisationskritik och historia i symbolisk gestaltning finns en påtaglig värme. Människan är alltid närvarande och Shaun Tan gestaltar såväl vårt sökande som vårt utanförskap. Han förenar briljant magiskt berättande med djup humanism.

Shaun Tan är född 1974 i en förort belägen norr om staden Perth i Australien. I Sverige finns i dagsläget bara den vackra bilderboken Ankomsten (Kabusa förlag, 2010). Shaun Tans produktion omfattar ett tjugotal böcker, bland centrala verk märks The Rabbits (1998), The Lost Thing (2000), The Red Tree (2001), The Arrival (2006) och Tales from Outer Suburbia (2008).

Shaun Tan fick tidigare i år en Oscar för bästa animerade kortfilm, The Lost Thing, som bygger på boken med samma namn.

Hans verk finns översatta till ett tiotal språk, bland annat tyska, svenska, spanska och kinesiska. Shaun Tan har även en fin hemsida, www.shauntan.net.

I år var det nionde gången som ALMA-priset delades ut. Förra året var det Kitty Crowther som fick ta emot det.

ALMA-priset går till förtjänta författare, illustratörer, berättare eller läsfrämjande organisationer i hela världen. Syftet är förstås att stärka och öka intresset för barn- och ungdomslitteratur. Prissumman på fem miljoner kronor gör priset till det största priset i sin genre. I år hade ALMA-juryn att välja bland 175 nomineringar från 62 olika länder.

Priset delas ut i Stockholm i slutet av maj.

ÅE