Prisutdelning till bibliotekarier och författare

27 okt 2021 • 2 min

Nytänkande, mod och öppna sinnen prisades när Svensk biblioteksförening delade ut årets priser till bibliotekarier, författare och illustratörer.

I en nästan fullsatt sal på Norra Latin i Stockholm samlades pristagare, jurymedlemmar och andra från biblioteksvärlden för att se årets mottagare av Svensk biblioteksförenings utmärkelser.

Det första priset delades ut till en bibliotekarie som ”navigerar i nya vatten samtidigt som hon behåller bibliotekets integritet”, enligt juryns motivering. Christina Larsson från Tegelbrukets bibliotek i Örebro fick årets Bengt Hjelmqvist-pris för sitt arbete med verksamhet med fokus på ungdomar.

På Tegelbrukets bibliotek finns många typer av aktiviteter och här kan ungdomarna träna, plugga, fika eller äta lunch när de besöker biblioteket. Men det hindrar inte ungdomarna från att ta del av själva bibliotekets verksamhet, berättar Christina Larsson.

– Nej, det är tvärt om. Många sitter hos oss och pluggar, vi har många från studieovana hem som behöver en plats att sitta på och som behöver läxhjälp. Sen kan vi lotsa dem vidare om de tröttnar.

Christina Larsson, bibliotekarie, i mitten, tillsammans med kollegorna Unnur Tryggvadottir, bibliotekschef och biträdande verksamhetschef och Selma Mahic, ungdomscoach på Tegelbruket.

Som bibliotekarie har hon samma uppdrag som övriga som arbetar inom Tegelbrukets förening. Hon bygger relationer, coachar, lotsar och erbjuder ungdomar ett innanförskap. Hon har jobbat på Tegelbrukets bibliotek i sex år och uppskattar sitt arbete.

–  Jag är så stolt över mitt jobb, så mallig. Vi har ungdomarna i fokus, vi pratar mycket och det blir väldigt mycket verkstad.

Jakob Wegelius, författare till böckerna om Sally Jones

Nils Holgersson-plaketten gick till Jakob Wegelius, författare till böckerna om apan Sally Jones. Hur kom det sig då egentligen att han började skriva böcker om en gorilla, undrade Yukiko Duke, som ledde prisceremonin. Jakob Wegelius berättade om bakgrunden till trollkarlen som ägde en gorilla och hur han till sist tröttnade på att skriva brev till sina älskarinnor runt om i världen och i stället lärde Sally Jones att läsa och skriva. Det är förklaringen till att det är Sally Jones själv som är berättarröst i andra och tredje boken.

– Varför ska jag berätta när hon kan läsa och skriva själv?

Däremot pratar hon inte i någon av böckerna. Det hade blivit för orealistiskt, konstaterade Jakob Wegelius.

Piteå bokbuss utsågs till Årets mobila bibliotek för sitt nytänkande, öppenhet och nyfikenhet. Traditionell biblioteksverksamhet varvas med exempelvis slajmtillverkning och konstworkshops och bokbussen besöker såväl fotbollsturneringar som välkomstdagar för nyanlända och rättspsyk på sina turer.

Sist men inte minst belönades Thomas Tidholm för sina samlade verk med Aniarapriset.

Fakta 2021 års pristagare

• Bengt Hjelmqvists pris går till Christina Larsson