Resursbibliotek stöd till nationella minoritetsspråk

2 okt 2020 • 2 min

Det finns stora variationer i hur folkbiblioteken tar sig an uppgiften att främja de nationella minoriteterna. Inrättandet av statligt finansierade resursbibliotek för minoritetsspråken skulle bidra till att göra de hotade språken levande igen, enligt två rapporter.

Regeringen har gett Sametinget och Institutet för språk och folkminnen i uppdrag att ta fram handlingsplaner för de fem nationella minoritetsspråken finska, jiddisch, meänkieli, romska och samiska. Situationen är bekymmersam för språken som har talats här länge och i de flesta fall redan innan Sverige blev en stat, konstateras det i rapporterna.

Handlingsplanerna som har tagits fram för att de nationella minoritetsspråken ska bli levande igen omfattar bland annat skola och annan utbildning, medier och kultur. Även biblioteken har en viktig funktion. Folkbiblioteken har i uppdrag att ge de nationella minoriteterna särskild uppmärksamhet, enligt bibliotekslagen. Men enligt Kungliga biblioteket, som följer upp att lagen följs, finns stora brister i det arbetet.

Samtidigt som det är viktigt att KB fortsätter att följa utvecklingen föreslås särskilda resursbibliotek för de nationella minoriteterna. Dessa ska stötta folkbibliotek runt om i landet med litteratur och information. De ska underlätta för kommuner att tillhandahålla litteratur och andra medier på minoritetsspråken och finnas som ett stöd i det läsfrämjande arbetet. De ska också finnas som ett stöd för bibliotekens arbete med att synliggöra de nationella minoriteterna för allmänheten.

Resursbiblioteken skulle också kunna stödja forskning genom att ställa sina samlingar till förfogande samt fungera som kunskapsresurs både för nationella minoriteter och för bibliotekarier runt om i landet.

I somras meddelade regeringen att Institutet för språk och folkminnen får två miljoner kronor för arbetet med att hålla dessa språk levande. ”Under lång tid har de nationella minoriteternas språk varit undanträngda och därmed hotade”, skrev regeringen i ett pressmeddelande och konstaterade att för att människor ska använda sitt språk krävs inte bara rätten att få tala det utan också att språket hålls levande.