Så hittades de stulna böckerna

22 okt 2021 • 4 min

I runt 20 år har de stulna KB-böckerna varit borta och hoppet att få tillbaka dem hade sinat. Men med hjälp av en historiker som jobbade vidare med eftersökningen av böckerna fick Kungliga biblioteket tillbaka tio av de värdefulla verken.

– Nu har de kommit hem, sade riksbibliotekarie Karin Grönvall på fredagen.

Dagen innan hade de tio återfunna böckerna kommit tillbaka till Kungliga biblioteket efter att ha varit borta i många år.

– Till exempel Cardano, jag kan se framför mig hur den räddades ur ett brinnande slott 1697. Sedan har den vandrat över världen, vi vet inte exakt var de här böckerna har varit. De får nya historier nu.

Boken av Cardano räddades ur det brinnande Tre Kronor 1697. Foto: Jens Östman / KB

Boken av Girolamo Cardano som Karin Grönvall refererar till trycktes 1570 och innehåller bland annat en del som anses vara 1500-talets viktigaste verk som algebra. Boken har funnits på KB i 300 år. Innan dess stod den på gamla slottet Tre Kronor, men räddades när slottet brann ner.

Mellan 1995 och 2004 stals 62 böcker från KB. Åtminstone tror man att det handlar om 62 försvunna böcker och inte fler. Det visade sig att det var den dåvarande chefen för handskriftavdelningen som hade stulit böckerna och sålt dem till en auktionsfirma i Tyskland. Sju av dem har återförts till KB sedan tidigare. Greger Bergvall, bibliotekarie på KB, har varit involverad i jakten på de stulna böckerna sedan 2011.

– I tio år har jag arbetat med det här och nu har vi fått hem tio böcker. Det är otroligt kul och bortom mina vildaste drömmar.

Han har jobbat tillsammans med Jan Ottosson, också bibliotekarie, och lärt sig hitta kännetecken på de gamla böckerna, exempelvis märken efter avskrapade exlibrismärken. Men tills för ett halvår sedan såg det svårt ut att få tillbaka fler böcker än de sju som hade hittats.

Ett 18 sidor långt brev som beskriver Magellans världsomsegling skars ur boken och såldes separat av KB-mannen för cirka en miljon kronor. ”Ett fantastiskt tidsdokument, säger Greger Bergvall. Foto: Annika Clemens

En av Greger Bergvalls favoriter är boken av Maximilianus Transsylvanus som trycktes i Rom 1523 och beskriver Fernando Magellans världsomsegling 1519-1522. Boken, eller snarare den del av boken som KB-mannen hade skurit ur boken, såldes vidare av den tyska auktionisten för 94 300 euro 2004 till en engelsk handlare i London. I samband med ytterligare en försäljning var Greger Bergvall, som då deltog i polisens förundersökning, i London för en husrannsakan och kunde identifiera boken. Men de fick inte med den tillbaka till Sverige, trots att åklagare var med på plats. Den som hade köpt boken ska ha varit en amerikansk oligark som konstaterade att han hade juridisk rätt till den.

– Vi fick ett löfte att den skulle skickas tillbaka, men det infriades inte.

Historikern Tomas Söderblom har spårat upp och skaffat tillbaka tio av de stulna böckerna.

Men för ett halvår sedan började historikern Tomas Söderblom att söka vidare efter de försvunna böckerna. Några böcker kände KB till var de fanns, men hade inte lyckats få dem tillbaka. Andra var helt försvunna.

– Jag förstod omedelbart att det här inte kunde bli ett officiellt samarbete och att KB inte hade möjlighet att betala något för de stulna böckerna. Det blev en helt privat grej, berättar han.

– Men det hade gått 25 år sedan böckerna stals och sannolikheten att få tillbaka dem på vanligt sätt var liten.

Han tog vid där KB:s spår tog slut och kontaktade auktionister och antikhandlare, varav flera åtminstone säger sig ha köpt böckerna i god tro. Hur mycket pengar han eventuellt har betalat för att få tillbaka böckerna håller han för sig själv.

– Jag ser det som payback för alla tjänster jag har fått från bibliotek och arkiv, säger han.

Så på torsdagen levererade han de tio böckerna tillbaka till KB och ett donationsavtal skrevs under. Till att börja med ska böckerna ligga i karantän, för att säkerställa att det inte finns skadedjur i dem. Den som vill se någon av böckerna får sedan beställa upp dem till specialläsesalen på KB eftersom de är så pass värdefulla.

– Generellt försöker vi att digitalisera äldre värdefullt material, men vi har inte bestämt än hur vi gör med just de här, säger Karin Grönvall.

Das römische Carneval av Johan Wolfgang von Goethe inne håller 20 handkolorerade kopparsnitt. ”Kommer från en av världens största Goethe-samlingar”, säger Greger bergvall.

En annan av Greger Bergvalls favoriter är Goethes Das römische Carneval med handkolorerade teckningar som föreställer romerska karnevaler från 1789. Den kommer från Fredrik Vult von Steijerns Goethesamling som donerades till KB och är den näst största i världen.

Den äldsta av böckerna som har återförts har mer än 500 år på nacken. Den heter Dialogus creaturarum och köptes av en tysk handlare från auktionsfirman.

Dialogus trycktes 1509 och förvärvades av KB på en auktion i London 1919. Foto: Jens Östman / KB

– Den äldsta boken som vi har fått tillbaka är från 1509, det tycker jag personligen var väldigt roligt, säger Jan Ottosson.

– Det var den enda av de stulna böckerna som ingick i den svenska samlingen. Den är visserligen på franska men vi misstänker att den har kopplingar till den första utgåvan på svenska av samma bok. Den utgavs 1483.

Men fortfarande saknas 45 av de stulna böckerna. KB och Tomas Söderblom känner till var två av dem finns, men har inte lyckats få tillbaka dem. Övriga 43 är spårlöst försvunna.

Greger Bergvall och Jan Ottosson från Kungliga biblioteket visade de stulna böckerna som har återförts till KB.