SD i Trelleborg ställde in sagostund: ”Namnet var inte lämpligt”

13 dec 2022 • 2 min

Den planerade sagostunden med dragartister på biblioteket i Trelleborg har ställs in efter direktiv från den tillträdande SD-ordföranden i kultur- och fritidsnämnden. ”Jag är förvånad”, säger bibliotekschef Michael Nordberg.

Sagostunden med dragartisterna Lady Busty och Miss Shameless på Trelleborgs bibliotek var planerad till februari nästa år. De hot som har riktats mot bibliotek i andra kommuner gjorde att bibliotekschef Michael Nordberg lyfte frågan med sin chef. Frågan togs även upp med tillträdande ordföranden för kultur- och fritidsnämnden, Magnus Isgren (SD) samt Mathias Andersson (SD), vice ordförande i den nya kommunstyrelsen efter höstens val.

Beskedet från politikerna var tydligt, enligt kommunens kultur- och fritidschef och bibliotekschef. Sagostunden skulle ställas in på grund av att ett av artisternas namn var olämpligt.

Varken Magnus Isgren eller Mathias Andersson har svarat när Biblioteksbladet har försökt nå dem för en kommentar, men till Dagens nyheter säger Mathias Andersson att det handlar om namnet Miss Shameless Whinewhore, ett namn som en av dragartisterna har använt tidigare i andra sammanhang.

– Jag fick till mig att det här var inbokat och vi tyckte inte att det var lämpligt när en av artisterna kallas ”skamlös vinhora”, säger han till tidningen.

Jörgen Flink, chef över kultur- och fritidsförvaltningen, vill inte kommentera några politiska beslut.

– Det var ett ovanligt direktiv. Jag har inte varit med om det tidigare. Men jag vill inte kommentera det. Jag vet att det är tråkigt, men jag jobbar i en politiskt styrd organisation och politikerna är mina uppdragsgivare, säger han.

Är det förenligt med principen om armlängds avstånd?

– Jag vill inte kommentera det.

Michael Nordberg, bibliotekschef i Trelleborg.

Bibliotekschef Michael Nordberg berättar att han lyfte frågan med anledning av den hotbild som har funnits mot andra bibliotek i samband med sagostunden. Även han blev förvånad när han fick besked om politikernas beslut.

– Politiken brukar inte fatta den typen av beslut om vilka arrangemang som ska genomföras och inte. Jag har svårt att se att det här är armlängds avstånd, säger han.

– Jag hoppas att det inte blir så här fortsättningsvis, det är min förhoppning.

Fakta Styre i Trelleborg

• Förhandlingarna efter höstens val har lett till ett nytt majoritetsstyre som består av Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna.
  • Ann Kajson Carlqvist (M) blir ordförande i kommunstyrelsen.
  • Matihas Andersson (SD) blir vice ordförande i kommunstyrelsen.
  • Magnus Isgren (SD) blir ordförande i kultur- och fritidsnämnden.