Sjukhusbibliotekens vecka 2013

23 apr 2013 • < 1 min

Den här veckan (22-26 april) anordnas för första gången en nationell sjukhusbiblioteksvecka. Runt om i landet anordnas workshops, föreläsningar, visningar – allt för att lyfta vilken guldgruva sjukhusbiblioteken är.

Under sjukhusbibliotekens vecka uppmärksammas sjukhusbibliotekens tjänster och service med en rad aktiviteter runt om i Sverige. Det kan handla om lunchföreläsningar, man få lära sig mer om landstingets e-tidskrifter och stifta närmare bekantskap med olika databaser. Det här är en möjlighet att upptäcka vilken guldgruva sjukhusbiblioteken är – här kan till exempel sjukvårdspersonal ta del av medicinsk forskning från hela världen, få hjälp med informationssökning, hitta rätt information till patienterna eller visa hur man kan bistå patienter med att t ex ladda ner romaner, deckare och andra faktaböcker till datorer, läsplattor eller mobiler.