Budget med få besked om skolbibliotek

20 sep 2021 • < 1 min

Beskeden om skolbibliotek i budgetpropositionen som presenterades på måndagsmorgonen, ligger långt från Gustav Fridolins utredningsförslag.

Finansminister Magdalena Andersson

Att varje elev ska ha tillgång till bemannat skolbibliotek på den egna skolenheten var ett nyckelförslag i Gustav Fridolins utredning om skolbibliotek som lades fram i början av året. Sedan dess har förhoppningen vuxit om att budgetpropositionen för nästa år skulle innehålla besked om utredningsförslag som förverkligas.

Men finansminister Magdalena Andersson hade inte med sig några sådana besked i den budget som på morgonen lades fram för riksdagen. Den ekonomiska förstärkningen till skolbiblioteken i utgiftsområde 16 – utbildning och universitetsforskning – uppgår till blygsamma 1,2 miljoner nästa år, 2,1 miljoner år 2023 och därefter 1,4 miljoner årligen. Det innebär att totalt 25 miljoner kronor per år av den statliga budgeten läggs på stärkta skolbibliotek de närmaste åren.

För nästa och nästnästa år innebär det en total förstärkning på drygt 10 000 kronor per svensk kommun.

Pengarna ska, enligt propositionen, gå till att ”vidta vissa åtgärder med grund i utredningens förslag för att stärka skolbiblioteken”.

Utbildningsminister Anna Ekström har avböjt att kommentera siffrorna för skolbibliotek i budgeten.

1. Arbetar jättemycket läsfrämjande på en 4-9 skola. Ju mer aktivt man arbetar desto mer böcker önskar eleverna. Tyvärr är budgeten för inköp inte så stor (ändå satsar mina rektorer på skolbiblioteket och jag har mer pengar än andra skolbibliotek i min kommun).

Det känns tröstlöst att inte kunna beställa de böcker som eleverna önskar – det stoppar ju upp deras läsning och läsintresse. För många är det också ett för långt steg att gå till folkbiblioteken att låna. De vill hellre låna på skolbiblioteket.

Mer pengar behövs då skolorna själva inte har råd.

/Susanne Köhler