Dik: Det behövs ännu fler skolbibliotekarier

14 jun 2021 • < 1 min

Dik invänder mot skolbiblioteksutredningens förslag att öka antalet utbildningsplatser med 20 procent. Antalet platser bör öka ytterligare, skriver fackförbundet i sitt remissyttrande.

Anna Troberg, ordförande i Dik. Foto: Stina Gullander.

Ett av skolbiblioteksutredningens grundläggande förslag är att skolbibliotek ska vara bemannade av utbildad personal. För att detta ska uppnås föreslås ett ökat antal platser på landets biblioteks- och informationsvetenskapsliga utbildningar.

Dik instämmer i behoven och att utbildning är rätt lösning, men ifrågasätter att en ökning av antalet platser med 20 procent, som utredningen föreslår, är tillräcklig. Förbundets ståndpunkt är i stället att universitet och högskolor ska få budgetförstärkningar för att kunna inrätta ännu fler nya utbildningsplatser.

I övrigt står Dik bakom utredningen som ”ger en god bild av den svenska skolbiblioteksverksamheten, dess många möjligheter och stora utmaningar”. Utredningsförslagen bör genomföras som en helhet, menar förbundet. ”Börjar man ’hacka’ sönder förslagen och endast nöjer sig med delar är risken uppenbar att det inte blir den skolbiblioteksutveckling som Sverige behöver.”

Dik framhåller också att betydelsen av skolbibliotek är klarlagd liksom bristerna som råder runtom i landet – ”… det behövs inga ytterligare utredningar än den som nu föreligger och de som redan är gjorda … nu saknas bara besluten och förändringsprocessen kan påbörjas!”