Här finns Årets skolbibliotek

5 sep 2019 • < 1 min

Höga ambitioner präglar arbetet på den skola där Årets skolbibliotek 2019 finns. Priset delas ut på Bokmässan av Nationella skolbiblioteksgruppen.

Här finns årets skolbibliotek. Foto: Filip Mehari-Carlsson

Årets skolbibliotek 2019 går till Alléskolan i Åtvidaberg. Två skolor får också hedersomnämnanden. De är Gymnasieskolan Spyken i Lund och Stabelbäddsskolan i Malmö.

På Alléskolan i Åtvidaberg är skolbiblioteket en integrerad verksamhet i skolan och det finns höga ambitioner för alla elever, oavsett förutsättningar, skriver juryn i sin motivering. Och trots de utmaningar som finns på skolor i mindre kommuner har skolbiblioteket på Alléskolan lyckats erbjuda en uthållig och långsiktig verksamhet ”… som ger kunskap, kraft, glädje och inspiration till både elever och personal”.

Priset delas ut av energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman på Bokmässan i Göteborg den 26 september. Prisutdelningen sker på seminariet Prisat vare skolbiblioteket.

Juryn består av Svante Tideman från Lärarnas riksförbund, Lena Linnerborg från Sveriges skolledarförbund, Elisabeth Ljungdahl från Lärarförbundet, Jenny Nilsson från Svensk biblioteksförening och Mikael Nanfeldt från Dik.