Lärare och elever oroas av Trelleborgs sparplaner

11 dec 2020 • 2 min

Nu förbereds uppsägningen av kommunens skolbibliotekarier. Lärare varnar för att beslutet kommer att leda till mindre likvärdighet i skolan.

Bibliotekarierna kan försvinna från Trelleborgs grundskolor. Det oroar niondeklassare Marta Wegren (mitten) och lärarna Kristina Nordin (t v) och Johanna Clausson (t h).

När 15-åriga Marta Wegren gick på låg- och mellanstadiet träffade hon regelbundet skolbibliotekarier.

– De gick runt i klasserna och pratade om böcker. Jag hade lite svårt med läsningen när jag var yngre men när jag hörde dem berätta blev jag motiverad – och nu läser jag hur mycket som helst.

Nu går Marta i nian på Väståkraskolan i Trelleborg och ingår i det biblioteksråd som regelbundet – åtminstone i tider utan pandemi – har möten med skolbibliotekarier och sedan förmedlar inspiration och tips till andra elever. Hon har nyss läst Susanna Alakoskis Svinalängorna och Sofia Rönnow Pessahs Männen i mitt liv.

– Och jag har beställt en bok av Selma Lagerlöf som nog ligger i brevlådan hemma precis nu.

När kommunfullmäktige i Trelleborg hade sitt senaste sammanträde häromveckan fattades ett beslut om budgeten för 2021 utifrån ett förslag som lagts fram av Moderaterna och Kristdemokraterna, som styr kommunen med stöd av Sverigedemokraterna.

Budgeten innebär en omfattande besparing på kultur- och fritidsförvaltningen som för att leva upp till kravet, föreslås avveckla den pool av skolbibliotekarier som jobbar i kommunens samtliga grundskolor. Kultur- och fritidsnämndens ordförande Thomas Nilsson (KD) har förklarat för lokala journalister att uppsägningar just nu förbereds.

– Läslusten hos ungdomar minskar mer och mer och jag tycker generellt att varje potentiell motivation för att få ett barn eller en ungdom att vilja börja läsa, verkligen är viktig. Så det är läskigt att behöva se det här försvinna, säger Marta Wegren.

Hennes lärare Kristina Nordin och Johanna Clausson är inte mindre kritiska till planerna som de ännu bara har läst om i sociala medier och i lokalpressens rapportering. Någon intern information har inte synts till vilket Kristina Nordin, som undervisar i svenska, svenska som andraspråk och tyska, ifrågasätter.

– Det skapar frustration, osäkerhet och stress över att allt bibliotekarierna nu gör, istället ska göras av oss. Vi har redan ett komplext uppdrag och får hela tiden fler arbetsuppgifter.

Hur blir det om skolbibliotekariernas uppgifter landar på lärarna?

– Likvärdigheten försvinner. Alla barn bor inte i läsande hem så vi lärare i svenska får ytterligare något att försöka få in i undervisningen. Men vi har allt annat också, så jag tror att eleverna kommer att gå miste om mycket inspiration när det gäller just läsning, säger Kristina Nordin.

Kollegan Johanna Clausson, som undervisar i svenska, engelska och so-ämnena, talar också om skolans kompensatoriska uppgift att skapa likvärdighet och att det kommer att bli svårare att fullgöra den utan skolbibliotekarier.

– Vår uppgift är att alla ska få en likvärdig skola. Men då måste vi – inte bara vi svensklärare utan alla lärare – också hinna läsa litteratur för att kunna boktipsa. Att arbetsbördan på oss kommer att öka kan man inte frångå. Risken är helt enkelt att eleverna får möta mindre litteratur, säger hon.

Skolbibliotekariernas organisation i Trelleborg har funnits sedan 2015 och omfattar sex tjänster. Beslutet om avveckling kommer att fattas vid kultur- och fritidsnämndens nästa sammanträde den 16 december. Ordförande Thomas Nilsson har avböjt att svara på frågor från Biblioteksbladet och hänvisar istället till en pressträff dagen efter mötet.