Rektorn: Skolbiblioteket behövs för att eleverna ska bli läsare

7 jul 2022 • 2 min

För att klara skolan måste barnen bli läsare. Då är en utbildad skolbibliotekarie som kan guida eleverna i litteraturens värld avgörande. Det säger Linnéa Lindquist, biträdande rektor i Göteborg.

På Hammarkullsskolan i Göteborg går cirka 200 elever från förskoleklass upp till årskurs tre. I snart tre år har skolan haft en utbildad skolbibliotekarie på heltid på skolan. Sedan dess har utlånen per år ökat från cirka 1 000 till över 4 000.

– Det är ett enormt lyft för skolan, en pedagogisk resurs, säger Linnéa Lindquist, biträdande rektor.

Hon säger att skolan tillhör det fåtal av Göteborgs skolor som har bemannade skolbibliotek med utbildade bibliotekarier. Och hade hon själv varit på en större skola, med kanske 600 elever, hade hon velat ha två skolbibliotekarier, eftersom hon tycker att det är viktigt att de hinner träffa alla elever.

För att eleverna ska klara skolan är läsningen avgörande. Men för att bli en läsare krävs mängdträning och här kan bibliotekarien komma in på ett sätt som inte lärarna har möjlighet till, enligt Linnéa Lindquist.

– Lärarna har i uppdrag att lära barn att läsa, men bibliotekarien jobbar utifrån ett litteraturperspektiv. Eleverna behöver någon som guidar dem bland genrer och tar fram rätt litteratur så att de pushas framåt. Så att rätt bok hamnar i rätt hand, säger Linnéa Lindquist.

– Lärarna har inte tid att sköta mängdträningen, de har fullt upp redan. För att bli en läsare måste man läsa mycket och det hinns inte med i den ordinarie undervisningen. Det kan bibliotekarien bidra med.

Det är särskilt viktigt i socioekonomiskt utsatta områden, som exempelvis Hammarkullen.

– Vi har elever som växer upp i hem utan naturlig tillgång till böcker och litteratur. Vårt kompensatoriska uppdrag är så brett och jag ser skolbiblioteket som en kompensatorisk insats. Vi har en enorm utmaning i utsatta områden med språksvaga barn. Vi måste steppa upp och ge förutsättningarna.

Linnéa Lindquist tycker att kravet på en utbildad skolbibliotekarie bör regleras i lagen och i förhållande till hur många elever som finns på skolan. Hon tror att många rektorer förstår värdet av en utbildad bibliotekarie, men att många inte tycker sig ha råd. Därför är finansieringen en viktig del i en kommande lagändring, konstaterar hon.

Linnéa Lindquist, biträdande rektor i Hammarkullsskolan. Foto: Annika Clemens