Samtal om skolbibliotek lockar många

13 okt 2021 • 2 min

Närmare 5 000 personer är anmälda till Skolbibdagen som sänds digitalt för första gången i morgon, torsdag. ”Vi har fått stort gensvar”, säger Sofia Malmberg från BTJ som är arrangör.

Sofia Malmberg, produktägare för BTJ:s skolbibliotekstjänster, är samtalsledare på Skolbibdagen. Foto: Ylva Sundgren

Med samtal om aktuella frågor om mik, skolbiblioteksstrukturer, språkutveckling och med avstamp i Gustav Fridolins utredning lyfts skolbiblioteken under en hel dag. BTJ står bakom arrangemanget som är helt digitalt. Samtalen som är förinspelade premiärvisas den 14 oktober, men kan ses fram till den 7 november.

Det övergripande temat är framtidens skolbibliotek och dagen delas upp i tre mindre teman: Strukturer för skolbibliotek, att äga ett språk samt medie- och informationskunnighet.

Bland samtalsdeltagarna finns utredare Gustav Fridolin, rektor Edward Jensinger och Maria Schedvin, utredningssekreterare i Malmö.

– Och så har vi många vassa skolbibliotekarier som berättar om hur de jobbar med språkutveckling och mik tillsammans med sina lärarkollegor, säger Sofia Malmberg som agerar samtalsledare.

Bland skolbibliotekarierna som deltar finns exempelvis Elisabet Niskakari som arbetar på Rosengårdsskolan i Malmö som ska tala om hur skolbiblioteken kan vara en del av skolans kompensatoriska arbete.

Eventet riktar sig till både till personal på skolbibliotek och till lärare och rektorer. Tanken med att ha samtal i stället för föreläsningar är att dagen ska bli mer levande. Sofia Malmberg tycker också att den låga kostnaden är viktig för att så många som möjligt ska kunna delta.

– Många konferenser om skolbibliotek har varit kostsamma. Här kostar det 1 500 kronor per skola och då kan flera från samma skola delta. Och vi har fått ett stort gensvar.

På onsdagsförmiddagen var 4 741 personer anmälda och det finns fortfarande möjlighet att anmäla sig.

– Det finns ett behov av att prata om det här, det är nya frågor på dagordningen för många kommuner, säger Sofia Malmberg som hoppas eventet återkommer även nästa år.

– Jag hoppas att det kan bli en plattform för kompetensutveckling för skolbibliotek.

1. Kul att skolbibliotek lyfts! Jag deltog med min rektor på Skolverkets skolbibliotekskonferens för rektorer som var samtidigt men vi ska kolla på BTJs också.