Skolbibliotekarie släpper bok om Astrid Lindgren

6 okt 2017 • 2 min

När det inte fanns någon lättläst bok om Astrid Lindgren för skolbarnen så bestämde sig skolbibliotekarien Cilla Dalén att skriva en. ”Astrid Lindgren är viktig för alla att känna till”, säger hon.

Cilla Dalén och Annelie Drewsen har skrivit boken om Astrid som ges ut på Vilja förlag. Foto: Privat

Våren 2016 ville Cilla Dalén, skolbibliotekarie vid Hjulsta grundskola i Stockholm, köpa in en lättläst biografi om Astrid Lindgren som eleverna kunde läsa.

– Men det fanns ingen sådan. Jag blev lite dyster över det och började tjata på förlagen på Twitter. Då föreslog Annelie Drewsen, kompis till mig och rutinerad författare, att vi skulle skriva en tillsammans, säger hon.

Sagt och gjort. I augusti kom en lättläst biografi om Astrid Lindgrens liv och böcker ut, se film här.

– Det var roligt att uppleva processen med att skriva en bok, just eftersom jag jobbat med böcker i många år men aldrig varit en del av processen bakom dem.

Ett uppslag i boken.

Boken passar både vuxna och barn och Cilla Dalén hoppas särskilt att den kommer att läsas av många nyanlända.

– Astrid Lindgren är viktig för alla att känna till. Vi har många elever som är nyanlända eller har föräldrar som inte är så insatta i svensk barnbokstradition. Det är viktigt att visa vad Astrid Lindgren stod för, exempelvis hur hon tog ställning i olika frågor för människors rättigheter och allas lika värde. Att hon motverkade rasism.

Cilla Dalén arrangerar också varje år ett stort temaarbete på Hjulsta grundskola runt ALMA-priset. Läs mer om det nedan.