Skolverket: Förtydliga skollagen

28 mar 2018 • 2 min

I dag lämnar Skolverket en redovisning till regeringen där de föreslår en rad åtgärder för att förbättra skolbiblioteken. Skolverket vill bland annat se en tydligare skollag, mer kompetensutveckling och långsiktig finansiering.

Foto: Getty.

Nu avslutar skolverket sin översyn av hur skolbibliotekens funktion och skolbibliotekariernas kompetens används för att stärka utbildningens kvalitet.

Redovisningen kommer att lämnas över till regeringen och den innehåller fyra åtgärdsförslag.

1. Förtydliga skollagen

I skollagen står det att elever ska ha tillgång till skolbibliotek, men det räcker inte menar Skolverket som föreslår att skolbibliotekens pedagogiska funktion också ska finnas inskriven i lagen. Skolverket föreslår därför att regeringen utreder om skollagen kan förtydligas.

2. Mer kompetensutveckling

Skolverkets redovisning visar att lärare och rektorer har låg kunskap och kännedom om skolbibliotekens syfte och roll och skolbibliotekariers kompetens. Även här vill Skolverket se en ändring.

– Vi tänker ta fram nya kompetensutvecklingsinsatser för att möta behovet av ökad kompetens. Insatserna riktar sig till både skolbibliotekarier, lärare och huvudmän. När insatserna kommer är dock inte fastställt än, säger Veronica Persson, undervisningsråd på Skolverket som har jobbat med redovisningen.

3. Stödmaterial för att tolka läroplanen

För drygt ett år sedan ändrades läroplanerna och det blev tydligare att skolbiblioteket ska användas som en del i undervisningen. Ändringarna börjar gälla 1 juli i år.

– Vi kommer att ta fram stödmaterial för att huvudmän och skolledare ska kunna tolka och följa läroplanens nya skrivningar. Vi kommer också att utveckla det befintliga materialet som finns för lärare och skolbibliotekarier, säger Veronica Persson.

4. Långsiktig finansiering

Skolverket har sedan 2016 delat ut statsbidrag för personalförstärkningar av skolbibliotek. Men i en utvärdering som Skolverket nyligen gjorde konstaterade de att huvudmännen bland annat upplevde att bidraget var för litet, något som Biblioteksbladet skrivit om tidigare.

Skolverket föreslår nu att statsbidraget ska ingå i ett nytt statsbidrag för stärkt likvärdighet och kunskapsutveckling. Det nya statsbidraget är inte lika detaljstyrt.

– I dag finns det flera statsbidrag inom skolan som kan försvåra skolans styrning. Vi vill därför att finansieringen för skolbibliotek ingår i statsbidraget för stärkt likvärdighet, som innehåller sex miljarder kronor. Det stödet är mer långsiktigt. Vi återkommer med mer information kring detta framöver, säger Veronica Persson.

Två av förslagen, de om kompetensutvecklingsinsatser och stödmaterial, är sådana som Skolverket själv kan införa. Men de övriga två förslagen kommer att ses över av regeringen.

Jenny Nilsson arbetar med skolbiblioteksfrågor på Svensk biblioteksförening och är även sammankallande för Nationella skolbiblioteksgruppen. Hon hoppas att Skolverkets redovisning får gehör hos regeringen.

– Vi är väldigt glada över tydligheten i Skolverkets skrivelse. Det är viktigt att stärka skolbibliotekens möjligheter att verka integrerat i skolan och där behövs det tydligare lagstiftning precis som Skolverket föreslår. Det är också positivt att Skolverket vill stärka skolledarnas kompetens inom skolbiblioteksområdet och även se till att det skapas en långsiktig finansiering, säger hon.