”Vi behöver bli bättre på skrivfrämjande”

7 mar 2018 • 2 min

Över 250 boktips, flera skrivövn­ingar och tips på skrivfrämjande aktiviteter. Bibliotekarien Sebastian Lönnlövs nya bok är här. Hans mål? Att biblioteken ska jobba mer med skrivfrämjande aktiviteter.

Sebastian Lönnlöv är skolbibliotekarie på Nacka gymnasium. Foto till höger: Vesna Prekopic.

Sebastian Lönnlöv tillbringade hela förra ­sommaren på olika bibliotek för att ta sig igenom beståndet av skrivböcker. Nu har han sammanställt de bästa 250 böckerna i sin nya bok Skrivet om skrivande – Skrivfrämjande böcker, övningar och aktiviteter (BTJ Förlag) som släpptes i februari.

– Det finns så oerhört många böcker om skrivande och genren exploderar mer för varje år, så jag ville göra en guide. Jag beskriver för- och nackdelar med varje bok och rekommenderar även vilken målgrupp den bör användas till, säger ­Sebastian Lönnlöv som är skolbibliotekarie på Nacka gymnasium.

I boken finns också ett parti med skrivövningar och elva intervjuer med bibliotekarier och lärare som delar med sig av hur de arbetar med att uppmuntra och utveckla skrivandet bland unga. Även för vuxna finns skrivövningar och exempel på arbetssätt.

Tanken med boken är att bibliotekarier ska bli bättre på att inte bara främja läsande utan också skrivande.

– Skrivfrämjandet borde vara lika självklart för biblioteken som läsfrämjandet. Det finns bibliotek och bibliotekarier som jobbar väldigt bra med ­skrivande, men det går att göra mycket mer och lära sig av de goda exemplen, säger Sebastian Lönnlöv och fortsätter:

– Kreativitet är något som betonas i många av bibliotekens måldokument, så det här är en viktig aspekt. Vi ska inte bara erbjuda böcker med färdiga berättelser, utan vi kan också bidra till att det skapas nya berättelser.

Sebastian Lönnlöv har tidigare skrivit två böcker, HBTQ – Böcker bortom normen (BTJ Förlag) och Varje dag är en vårdskandal: reportage från vård och vanvård (Albert Bonniers förlag). Han är även litteraturkritiker på Svenska Dagbladet och driver bloggen Tekoppens tankar där han bland annat delar med sig av boktips.

Vill du vinna Sebastian Lönnlövs bok? Tävla här!

[fakta id=”17472″]