Sökes: läsprojekt med behov av pengar

20 maj 2021 • 2 min

Bokförlaget Natur & Kulturs ideella verksamhet efterlyser satsningar på läsande att stötta ekonomiskt. ”Jag hittar inte de projekt jag söker, men jag tror att de finns”, säger projektledaren Karin Tengby.

Stiftelsen Natur & Kultur förvaltar nästan 1,5 miljarder kronor och stöttar varje år forskning, författarskap och verksamheter ekonomiskt med en del av avkastningen från kapitalet. Förra året betalades cirka 13 miljoner kronor ut i form av olika stipendier, priser och stöd till författare och verksamheter som Läsrörelsen, Stiftelsen Expo, Littfest och Sveriges författarförbund.

– Det är mycket scouting, säger stiftelsens projektledare Karin Tengby om sitt arbete med att identifiera tänkbara mottagare av pengar.

– Vi ger redan en hel del medel till organisationer som arbetar med att främja en stark demokrati, och det gör man ju indirekt också genom läsning.

På stiftelsens önskelista står följaktligen läsfrämjande verksamhet, gärna med geografisk spridning.

– Jag hittar inte det jag söker, men jag tror att de finns. Jag har hittat jättefina lokala projekt som drivs av eldsjälar, men jag har inte sett något som drar igång folk i hela landet, och kanske specifikt i mindre orter.

Några villkor behöver dock uppfyllas: endast ideella organisationer kan komma i fråga för stöd, pengar får alltså inte delas ut till en kommun eller ett företag.

– Men samarbeten går bra, så om ett folkbibliotek samarbetar med en organisation, så går det att söka via den organisationen, säger Karin Tengby.

Det måste dessutom finnas andra finansiärer – Natur & Kultur går bara in med maximalt 25 procent i en verksamhet.

– Vi söker sådant som står stadigt och inte bara är beroende av vårt stöd och det avgör ju hur mycket man kan söka.

Vad kan det handla om för belopp?

– Från hundra tusen till en miljon.

En tanke hos Karin Tengby är att de senaste årens statliga anslag till Läslyftet och Stärkta biblioteket, kan ha fött lokala initiativ som har potential att växa till bredare verksamheter.

– Vi kanske är helt rätt ute som efterfrågar detta precis just nu.

Ansökan bör göras före 1 september. Ansökningsformulär och mer information finns på Natur & Kulturs webbplats.