Författare och bibliotekarier prisades

18 okt 2018 • 4 min

Under torsdagen delade Svensk biblioteksförening ut Sveriges biblioteks utmärkelser. Ceremonin hölls på Kulturhuset i Stockholm.

Till vänster: Bengt Hjelmqvists pris för framstående insatser på folkbiblioteksområdet gick till Heidi Carlsson Asplund, bibliotekarie i Lerum. Mitten: Lisen Adbåge fick Elsa Beskow-plaketten. Till höger: Stina Ekblad läser Aniarapristagaren Eva-Stina Byggmästars texter. Författarens chefredaktör Lisa Bjurwald var konferencier under ceremonin. Foto: Annika Persson.

– Jag är en liten blyg naturlyriker som trivs bäst långt ut på vidderna eller bakom en vedbod, på sin höjd ihop med en tystlåten älg.

Det sade poeten Eva-Stina Byggmästar till Svensk biblioteksförening när hon fick veta att hon var årets Aniarapristagare, priset som årligen delas ut till en skönlitterär författare som skriver för vuxna.

Poeten själv hade inte möjlighet att komma till prisutdelningen i galleri Celsing i Kulturhuset i Stockholm. Hon representerades i stället av sin förläggare som tog emot statyetten av Linnéa Jörpeland. Och av Dramatenskådepelaren Stina Ekblad som läste hennes dikter från scenen.

Juryns motivering sade bland annat att Byggmästar åstadkommit en ”över 30 år lång lyrikergärning av omisskännligt och genuint inspirerande märke”, och fortsatte: ”Som få andra har hon ständigt lyckats överraska sin läsare, med barrskogsdoftande och nyförälskade rader av häpnad och förförelse där bibliotekarier och poeter samsas med vagabonder och filmstjärnor. Det är en poesi som nyfiket tycks kvillra sig fram över boksidan, den är öppen och bejakande men också full av integritet: ’För så/är det ju egentligen:/poesin är en hybrid,/mellan ett bombskydd/och ett gökur.’”

Lisen Adbåge fick pris för sin bok ”Samtidigt som” men också för hela sin produktion. Och utmanades av dagens konferencier, tidningen Författarens chefredaktör Lisa Bjurwald att rimma på den tilldelade Elsa Beskow-plaketten.

– Det var inte en lätt en, sade Lisen Adbåge raskt.

Linnéplaketten för fackbok för barn gick till Eva Susso och Anna Höglund för ”Alla frågar sig varför”, en filosofisk bok för unga. Och Nils Holgersson-plaketten till Lisa Lundmark för ”Haj-Jenny”.

Greta Renborgs pris för god marknadsföring av bibliotek tilldelades skolbibliotekarien på Hjulsta grundskola Cilla Dalén, för hennes arbete i skolan, med ALMA-priset och för hur hon sprider kunskap vertikalt bland sina kolleger.

Cilla Daléns rygg. Foto: Annika Persson.

Vid utdelningen fick publiken se exempel på hur man kan anpassa läsningen av ALMA-pristagarna till olika åldrar. På Cilla Daléns rygg stod en av årets pristagare, Jacqueline Woodsons, dikter: ”How to listen #7”

”Even the silence

Has a story to tell you.

Just listen. Listen.”

Den förstod sexåringarna bättre än hennes ungdomsböcker.

Juryns motivering: ”2018 års pris till Greta Renborgs minne tilldelas Cilla Dalén. Cilla Dalén är skolbibliotekarie på Hjulsta grundskola i Stockholm och en välkänd skolbiblioteksprofil. Hon arbetar engagerat och nära pedagogerna i skolan för att öka elevernas läsförmåga och medie- och informationskunnighet. Hon bidrar till inspiration och kunskapsspridning utanför Hjulsta grundskolas väggar, genom att dela sina erfarenheter och arbetssätt i sociala medier och bloggar. Hjulsta grundskolas arbete med ALMA-priset varje vår är ett av projekten som Cilla initierat. Genom läsning, litteratursamtal och eget skapande med inspiration från pristagarna och deras verk fokuserar hela skolan på läsning. Skolan har under detta projekt gästats av flera ALMA-pristagare.”

Bengt Hjelmqvists pris för framstående insatser på folkbiblioteksområdet gick till Heidi Carlsson Asplund, bibliotekarie i Lerum, främst för hennes värdefulla arbete med tillgänglighetsfrågor.

”Hon får priset för sin engagerade insats för att utveckla och tillgängliggöra bibliotekens tjänster, från ungdomsbiblioteket Lila rummet i Alingsås och regionalt arbete med fokus på tillgänglighetsfrågor, till ett internationellt engagemang i IFLA, där hon är med i Standing Committee för sektionen Library Services to People with Special Needs. Heidi har också uppmärksammats för sitt arbete med att engagera lokalsamhället i biblioteksarbetet t.ex. genom att involvera lokalbefolkningen i programverksamheten på Sjöviks biblioteksfilial. Sitt stora hästintresse har Heidi använt som en resurs när det gäller att utveckla nya aktiviteter, till exempel idén ’ride-in-bibliotek’.”

Priset för årets mobila bibliotek gick till Kungsbacka och där talade juryn om ett långsiktigt arbete som lett till en hög kompetens och goda samarbeten med andra aktörer. ”Stort tålamod, genomtänkta lösningar, långsiktiga och tydliga prioriteringar samt hög ambitionsnivå har verksamheten över decennier ständigt utvecklats.”

”Årets vinnare är ett tydligt exempel på vad kontinuitet betyder i utvecklingen av en framgångsrik mobil biblioteksverksamhet. Med stort tålamod, genomtänkta lösningar, långsiktiga och tydliga prioriteringar samt hög ambitionsnivå har verksamheten över decennier ständigt utvecklats. Denna långsiktighet har givit den mobila verksamheten möjlighet att utveckla sina samarbeten med andra aktörer och bygga upp en hög kompetens inom personalen. Därigenom har verksamheten kunnat ta en allt större plats i samhället, både som en väsentlig del av bibliotekssystemet i kommunen och som viktig samhällsinstitution. För att en mobil verksamhet över tid skall fortsätta vara relevant för många krävs en medveten utveckling av arbetet mot olika specifika målgrupper men även den för mobil verksamhet så grundläggande flexibiliteten för att fortsatt finna nya målgrupper, vägar och lösningar. Allt detta har årets pristagare! Därför har juryn beslutat att tilldela utmärkelsen Årets mobila bibliotek 2018 till Kungsbackas mobila bibliotek.”

Och i en kort paus mellan priserna underhöll sångerskan Sarah Riedel med band. Hon sjöng bland annat om en navel som stod på vid gavel.