Trots smittan: Här håller biblioteket öppet

22 dec 2020 • 3 min

Efter regeringens senaste besked har nästan alla kommuner stängt sina folkbibliotek. Men det finns undantag. ”Vi vill ha den här servicen.”

Nästan alla folkbibliotek runt om i landet har stängt för besökare fram till den 24 januari. De kommuner som inte redan hade stängt sina bibliotek fick hastigt fatta nya beslut under helgen, sedan regeringen och Folkhälsomyndigheten sent i fredags eftermiddag uppmanade alla bibliotek att stänga.

Men de finns fortfarande några få bibliotek i landet som håller öppet. I Östersund, Bräcke och på Lidingö är biblioteken fortfarande öppna.

– Vi hade ett stabsmöte där vi diskuterade hur de senaste rekommendationerna ska tolkas. Vi känner att det är en tid då biblioteket är viktigt för medborgarna. Många har inte tillgång till internet och om det är någon plats man kan gå till, så är det biblioteket som redan är corona-anpassat, säger Per Lundgren (C), ordförande i kultur- och fritidsnämnden i Östersund.

Idrottsanläggningar och fritidsgårdar har stängt, men alltså inte biblioteket.

– Vi tycker att det är en så viktig funktion, vi vill ha den servicen.

När regeringens besked kom i fredags planerade förvaltningsledningen utifrån olika scenarier, men på måndagen beslutades alltså att hålla fortsatt öppet. Men ytterligare anpassningar görs för att hindra smittspridning.

Maj Eriksson, Östersund. Foto: Privat

– Vi har ett relativt stort bibliotek och besökarna är noga med att hålla avstånd. Vi är vana vid att ge en bra service, men nu är det en service på distans, säger bibliotekschef Maj Eriksson.

Liksom många andra bibliotek finns take away och bokleverans till personer i riskgrupp. Utlåningen av e-böcker har också ökat.

Finns oro för smittan bland personalen?

– Det har det gjort hela tiden, men vi har försökt göra så mycket som möjligt för att minska riskerna. Vi har plexiglas, hålla-avstånd-skyltar, ropar ut i högtalare att det är korta besök som gäller. Vi hjälper inte heller till vid datorer, kopiator eller ute vid hyllorna.

Regeringen har uppmanat kommuner och regioner att stänga inte helt nödvändig verksamhet och biblioteken nämndes särskilt.

Varför väljer ni att ha öppet ändå?

– Det var en rekommendation från regeringen och det är kommunen som fattar beslutet. När det kommer till biblioteken tycker vi att de är nödvändiga, säger Per Lundgren.

– Grannkommuner har valt att stänga, vi gick en annan väg och det är jag stolt över. Men det gäller naturligtvis att inte bidra till smittspridningen.

I Bräcke kommun i Jämtland beslutades på ett krisledningsmöte under tisdagen att behålla biblioteken fortsatt öppna med motiveringen att det betraktas som en samhällsviktig verksamhet.

– Vi har tre bibliotek och 6 000 invånare så det är inte så många besökare på varje bibliotek, sade kommunalrådet Jörgen Persson (S) inför mötet.

– Det är otroligt olika förutsättningar på olika platser i landet. Vi har det inte riktigt lika trång som i andra delar av landet.

Att biblioteken behålls öppna trots Folkhälsomyndighetens rekommendationer förklaras med att de anses vara samhällsviktig verksamhet.

– Både i vardag och i kris är det en samhällsviktig verksamhet. För många människor är det där korta besöket med några boklån en livlina i decembermörkret, säger kulturchef Anna Lundström i ett meddelande på kommunens hemsida.

– För andra handlar det om att fixa kontakten med olika myndigheter när man inte har dator, nätverk eller skrivare hemma och för dem är vi ofta den enda möjligheten.

Även på Lidingö i nordöstra Stockholm håller det enda biblioteket fortsatt öppet, men med begränsad service och öppettider. Eftersom Lidingö bara har ett bibliotek kommer det inte att stängas helt, skriver kommunen på sin hemsida.

1. Då antar jag att alla bibliotekspersonal i Östersund, Bräcke och på Lidingö kan gå till jobbet eller har egen bil och ta med sig lunchlådor eller hur? Om personalen tar kollektivtrafik eller går ut och köper lunch så bidrar det till smittspridning. Hela anledningen till stängningen är för att minska hur många vuxna som är ute i samhället. Vi ska stanna hemma och inte träffa folk vi inte bor med!! Hur svårt kan det vara?

Som jag sa i kommentaren av en annan artikel, jag älskar mitt jobb som bibliotekarie. Jag vet exakt vad det betyder för mina låntagare att vi håller tillfälligt stängt. Men ingen kommer att dö av det. Dessutom är jag tveksam om ni faktiskt håller tillräckligt avstånd från alla låntagare hela tiden (som sagt jag jobbar som bibliotekarie, jag vet hur lätt hänt det är och hur mycket vi vill hjälpa till). Men gör ni inte det så riskerar ni att bidra till smittspridning. Gör ni det så riskerar ni att någon dör för att ni går emot rekommendationer.

Jag finner det hela respektlöst när vårdpersonal runt om i Sverige sliter sig varje dag för att hålla folk vid liv.