Uppdrag klart för att stärka minoritetsspråken

15 dec 2021 • 2 min

De nationella minoritetsspråkens litteratur ska spridas och folkbiblioteken få stöd. Efter ett års förberedelser har uppdraget till resursbiblioteken definierats.

Folkbiblioteken ska kunna få stöd från resursbiblioteken för att jobba mer mot de nationella minoriteterna. Foto: Annika Clemens

Det är fokus på läsfrämjande, digitala bibliotekstjänster samt barn och unga när uppdragen till resursbiblioteken har formulerats. Under kommande år fortsätter arbetet med att stärka bibliotekens arbete med de nationella minoritetsspråken. Uppdraget går till Finlandsinstitutets bibliotek, Judiska biblioteket, Nordkalottbiblioteket och Samiska biblioteket. För romani chib finns ännu inget resursbibliotek och andra insatser planeras för den romska minoriteten.

För ett år sedan gav regeringen Kungliga biblioteket i uppdrag att stärka bibliotekens arbete mot de nationella minoriteterna. Under året har bland annat temasamtal hållits och resursbiblioteken har förberett sig för den omställning som behövs.

– Det är en stor verksamhetsomställning som krävs för de fyra resursbiblioteken och även för KB säger Elisabet Rundqvist, sakkunnig på KB.

Uppdraget som har gått ut till resursbiblioteken handlar bland annat om att stötta folkbiblioteken i deras arbete med att hitta böcker och andra medier på de nationella minoritetsspråken samt komma i kontakt med de nationella minoriteterna på orten, men också om att tillhandahålla medier och information om de nationella minoriteterna.

Elisabet Rundqvist är sakkunnig för området bibliotek, nationella minoriteter och urfolksfrågor. Foto: KB

– Det blir lite fel att bara prata om språken, då utesluter man dem som inte pratar språket. Vi utgår från att det handlar om hela nationella minoriteten, säger Elisabet Rundqvist.

Resursbiblioteken ska bygga långsiktiga strukturer för att möta användarna. De ska bygga upp konsultativ verksamhet för folkbibliotek och skolbibliotek. Stödmaterial och tips ska tas fram för som stöd till biblioteken. Tjänsterna som förmedlas ska basera sig på de nationella minoriteternas upplevelser och behov av biblioteksverksamhet. Resursbiblioteken ska rikta sig till hela landet och arbeta aktivt med att sprida medier till sina målgrupper. Barn och ungas tillgång till litteratur ska särskilt uppmärksammas och samarbete med webbtjänsten Polarbibblo där barn kan skriva berättelser, dikter och boktips, ska breddas.

Dessutom får resursbiblioteken i uppdrag att uppmärksamma folkbiblioteken på rasstereotypa beskrivningar som finns inom litteraturen.

– Det handlar inte om att man inte får ha dessa i sina samlingar, utan om att öka kunskapen om det. Biblioteken behöver känna till om det finns i samlingarna, säger Elisabet Rundqvist.

KB hade önskat ett bredare uppdrag där även forskningsbiblioteken fanns med som en del i arbetet. Men det ingår inte i regeringsuppdraget som KB fick förra året.

– Det hade blivit lite spänstigare om och mer dynamiskt om forskningens infrastruktur hade funnits med i uppdraget, säger Elisabet Rundqvist.