Europa: böcker i karantän i upp till två veckor

5 maj 2020 • 2 min

Finns det skäl att oroa sig över att coronaviruset ska spridas via återlämnade låneböcker? Frågan får olika svar beroende på var den ställs.

Organisationen Naple har kartlagt olika länders rekommendationerna för hantering av återlämnade böcker. Skillnaderna är stor, från svenskt avfärdande av risk till råd om att hålla böcker i karantän under många dygn. Foto: Jessica Ruscello/Unsplash

I Sverige utgår myndigheternas rekommendationer från att viruset främst sprids via så kallad droppsmitta när en person hostar eller nyser, och inte via kontakt med ytor på exempelvis låneböcker, sedlar, mynt eller brev.

På en direkt fråga från Biblioteksbladet för en månad sedan svarade statsepidemiolog Anders Tegnell att det inte finns skäl till oro över att böcker som lämnas tillbaka ska föra med sig smitta – artikel här.

– Böcker som du petar in i något inkast någonstans och ligger där en stund kommer definitivt inte att smitta någon, sade han.

Anders Vahlne, professor emeritus i klinisk virologi vid Karolinska institutet och en av de forskare som har riktat generell kritik mot Folkhälsoinstitutets strategi i coronakrisen, delar inte Tegnells uppfattning utan anser att hans uttalande är väl kategoriskt.

– Jag upplever risken som låg, men man kan inte utesluta den. Shit happens. Ta det säkra före det osäkra.

Rådet från Anders Vahlne är att hantera återlämnade böcker och andra medier med handskar och att torka av omslag med spritindränkt papper.

– Då är det ingen fara. Och inne i böckerna är risken noll.

[fakta id=”22308″]

En färsk undersökning från de europeiska biblioteksmyndigheternas samarbetsorganisation National Authorities of Public Libraries in Europe, Naple, visar att det är den mer försiktiga hållningen som dominerar hanteringen av återlämnade böcker och andra medier. Längst går Polen där bibliotek rekommenderas sätta böcker i karantän i minst tio dygn (se faktaruta för fler exempel).

Hanteringen skiljer sig inte bara mellan länder, utan också inom Sverige:

I Hagfors får återlämnade böcker stå i något dygn innan de plockas upp, vilket Biblioteksbladet berättat om tidigare. I Vansbro är karantänstiden tre dygn medan reserverade böcker sätts ut direkt efter att ha spritats av. Och högskolebibliotekeket i Borås håller böckerna i karantän i fem dygn.

Är det önskvärt med mer konkreta rekommendationer från myndigheterna?

I ett mejl svarar riksbibliotekarie Karin Grönvall att alla verksamheter ska följa de föreskrifter och råd som utfärdas.

”De måste tolkas i sitt sammanhang, i en verksamhet där man kan rutiner med mera och kan göra riskbedömningar. Det ser olika ut på olika bibliotek, beroende på verksamhetens inriktning, hur verksamhetens lokaler är utformade, med mera. Min bild är att man lokalt kan verksamheten bäst och ser sammanhangen och kan då tolka de föreskrifter och rekommendationer som finns.”

Karin Grönvall tillägger att alla arbetsgivare har arbetsmiljöansvar och skyldighet att göra riskbedömningar och upprätta åtgärdsplaner.

”Alla verksamheter ska säkerställa att de vidtar lämpliga åtgärder för att minska smittspridningen. Min uppfattning är att bibliotek inte är undantag utan att den ansvarsmodell som finns ska följas.”

Stora skillnader i hanteringen av återlämnade böcker

• Irland. Hälsoministeriet rekommenderar biblioteken att låta böcker och andra medier ligga orörda i 72 timmar efter att de återlämnats.
  • Norge. Folkehelseinstituttets råd är att låta återlämnade böcker ligga i två dygn. I råden slås samtidigt fast att risken för smittspridning är låg och att karantän och desinfektion av böcker inte är nödvändigt, men att personalen ska följa råden om handhygien.
  • Tjeckien. Riktlinjerna är att ha återlämnade böcker i karantän i upp till fem dygn. Den som hanterar dem innan dess ska bära handskar och munskydd.
  • Polen Karantän i minst tio dygn. Ytor som återlämnade medier kommit i kontakt med desinficeras.
  • Flandern. Biblioteksföreningen i den belgiska delstaten har varnat för risken att virus sprids via böcker. Många bibliotek tar inte emot återlämnade böcker och de som gör det placerar dem i karantän.
  • Estland. Rekommenderad karantän i 72 timmar.
  • Portugal. Sedan pandemin bröt ut har inga låneböcker tagits emot. Vid eventuella undantag sätts böckerna i
Källa: Naple