USA Freedom Act röstades ned

10 dec 2014 • < 1 min

Med sina omkring 55 000 medlemmar är American Library Association (ALA) en stark och ihärdig lobbyorganisation. Sedan Patriot Act kom till efter attentatet mot World Trade Center har American Library Association kämpat för att försvara biblioteksbesökarnas rätt till privatliv och skydd från myndigheternas breda övervakning.

Liksom många andra organisationer och personer vill man ha en förbättrad balans mellan terrorbekämpning och medborgarnas fria rättigheter, och kräver en reformering av Patriot Act. En ny lag, USA Freedom Act, skulle bl a ge en förbättrad sektion 215 i lagen, den del som ofta kallas ”biblioteksbestämmelsen” (Library Provision). Det såg ut som om lagen skulle gå igenom, men i november röstade senaten ner USA Freedom Act med bara två rösters övervikt. Nu fortsätter kampen inför nästa kongress då en förlängning av USA Patriot Act ska diskuteras.

(www.ala.org m.fl.)