Viruset borta från böcker efter tre dagar

26 jun 2020 • 2 min

När kan man hantera återlämnade böcker utan att riskera att bli smittad av covid-19? En undersökning av böcker på bibliotek i USA visade att det inte fanns några spår av coronavirus kvar efter tre dagar.

Coronaviruset försvann efter en dag på hårda bokryggar och efter tre dagar på pappret inne i böckerna. Foto: Annika Clemens

När bibliotek, arkiv och museer öppnar igen efter att ha varit stängda under pandemin görs på många håll undersökningar för att stötta personalen som ska hantera material med tanke på smittan.

Inom ett projekt som utförs i samarbete mellan Institute of Museum and Library Services i USA och det globala bibliotekskooperativet OCLC har coronaviruset studerats på böcker och andra medier på bibliotek.

Den första fasen i studien riktar in sig på böcker på folkbiblioteken i USA, för att personalen ska veta hur dessa bör hanteras. Studien visade att det efter tre dagar inte fanns några spår kvar av viruset.

Forskare testade viruset på hårda bokryggar, pocketböcker och på papper inne i böcker. Även hårda plastfodral på exempelvis dvd-skivor testades. Undersökningen gjordes i rumstemperatur och i luftfuktighet som är vanlig i kontor med luftkonditionering.

Efter en dag gick viruset inte att upptäcka på hårda bokryggar och på dvd-fodral. Efter tre dagar gick inte viruset att upptäcka inne i böckerna.

Crosby Kemper, chef vid Institute of Museum and Library Services i USA, berättar på institutets hemsida att behovet av att undersöka specifika ytor och objekt har uppstått när bibliotek och museum öppnar på nytt för att minska risken som personalen utsätts för. ”Vårt mål var att förse USA:s bibliotek, arkiv och museum med information för att hjälpa dem att göra det de gör bäst: fortsätta att ge service till medborgarna.”