Anna Troberg: ”En knivig krock”

24 nov 2020 • < 1 min

Biblioteken bör hålla öppet så långt det är möjligt, säger Anna Troberg, ordförande i fackförbundet Dik. Men personal och besökare får inte utsättas för risk.

Dik har inte nåtts av signalerna att problemen på Göteborgs bibliotek är så stora att ett skyddsstopp behövs i hela staden. Men Anna Troberg konstaterar att om det föreligger en risk är det bra att Arbetsmiljöverket kommer och tittar.

– Öppenheten är viktig, men å andra sidan ska det vara tryggt för personal och besökare. Man måste hitta en balans.

Hellre än att stänga biblioteken skulle hon se att verksamheten uppgraderas till en viktig verksamhet i kommunen och får tillräckligt med resurser för att bedriva verksamhet i kris.

– Då står de bättre rustade att hålla i gång biblioteksverksamheten utan onödiga risker för personalen.

Biblioteken har en central demokratisk funktion och bör därför hålla öppet i den mån det är möjligt, enligt Anna Troberg.

– Vi vill att arbetsgivaren stöttar biblioteken så att de tryggt kan fortsätta i någon form. Att man ser till att biblioteken har möjligheter och redskapen att göra det.

Fackförbundet Vision: Kommuner bör överväga stängning

Självklart får personal och besökare inte utsättas för risk, säger hon vidare.

– Det ser väldigt olika ut på olika ställen. Generellt är det lättare att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer på större bibliotek.

Statsministern har uppmanat folk att inte gå till biblioteken. Är det då okej att hålla biblioteken öppna?

– Det är en knivig krock. Men biblioteken har en central demokratisk funktion, inte minst i dessa tider när mycket är osäkert. Det är viktigt att människor får möjlighet till information och förkovran, det är en del i att upprätthålla den psykiska hälsan. Men det måste naturligtvis vara utformat så att det inte utsätter de som jobbar på eller besöker biblioteken för risk, säger Anna Troberg.

Huvudskyddsombud stänger alla folkbibliotek i Göteborg