Biblioteken i Göteborg öppnar på måndag

29 dec 2020 • < 1 min

Efter att hastigt ha stängt biblioteken i Göteborg helgen före jul öppnar de igen nästa vecka. ”Viktig grundpelare för människors rättigheter.”

Göteborgs stadsbibliotek. Foto: Anne-Lena Lundqvist

Som i så många andra kommuner stängde biblioteken hastigt efter regeringens pressträff den 18 december. I den information som gick ut efter pressträffen om hårdare restriktioner uppmanade både Folkhälsomyndigheten och regeringen biblioteken att stänga och hålla stängt till den 24 januari. Redan dagen efter stängde biblioteken i Göteborg efter beslut av kulturnämndens ordförande, Ann Catrine Fogelgren (L).

Men sedan biblioteken i tysthet plockades bort från informationen, både på regeringens och Folkhälsomyndighetens hemsida, fattade Ann Catrine Fogelgren beslut om att öppna biblioteken igen.

– Vi jobbar nu på så fort vi kan för att kunna öppna den 4 januari. Biblioteken är en viktig grundpelare för människors rättigheter och ska ju verka för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning, säger Anette Eliasson, sektorchef för biblioteken i Göteborg, i ett pressmeddelande.

Alla bibliotek, utom 300 m2 i Brunnsparken, kommer att ha datorer för självservice för utskrifter och kopiering. Stadsbiblioteket, som har varit stängt sedan den 16 november, öppnar en mindre yta i entrén med ett fåtal datorer för självservice och där besökare kan hämta och lämna böcker.

Besökarna uppmanas dock att inte stanna längre än nödvändigt på biblioteket, för att minska risken för smittspridning. Take-away-verksamheten fortsätter och de som vill låna böcker uppmanas att reservera dem för utlämning.

Enligt Kulturnytt på Sveriges Radio förs diskussioner om tidigare öppning av biblioteken även i Stockholm och Malmö.