Bibliotekets budget skärs med en tredjedel

9 feb 2022 • 2 min

I Uppvidinge kommun har folkbibliotekets budget skurits ner med 35 procent. Besparingen ska göras på personalen. Det kompenseras "förhoppningsvis" av digital teknik, enligt kommunstyrelsens ordförande Niklas Jonsson (S).

Det är helt enkelt så att vi får krympa vår verksamhet, säger Kasia Musial Lilja, kultur- och fritidschef i Uppividinge.

– Vi har färre personal men alla de fysiska biblioteken är kvar. Den politiska majoriteten har valt att spara in på bemanningen. Vi har också fått dra ner på öppettiderna på alla våra bibliotek. Det är helt enkelt så att vi får krympa vår verksamhet, vår service och vårt utbud, säger Kasia Musial Lilja som är kultur- och fritidschef i Uppvidinge kommun.

Socialdemokraten Niklas Jonsson är kommunstyrelsens ordförande och han konstaterar i ett mejl att kommunen har ambitionen att sänka sina kostnader för biblioteken samtidigt som man ändå ska behålla en god service för sina kommuninvånare.

Han hänvisar till digitaliseringen och den nya tekniken som ett sätt att bibehålla just det, en god service:

Niklas Jonsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Uppvidinge, hoppas att digitalisering ska kompensera neddragningarna på biblioteket. Foto: Uppvidinge kommun

”Hjälpen med den nya digitala tekniken och den personliga möjligheten till att möta personal vid olika tidpunkter kommer förhoppningsvis bli en bra möjlighet för våra invånare. Men att klara detta utan att förändra inom personalstatusen är svårt.”

Oppositionen är kritisk till besparingarna.

– Tidigare hade vi stora underskott i kommunen men nu har vi, några år i rad, haft ganska stora överskott. Så man kan ju fundera över vad man vill lägga pengarna på, säger Margareta Schlée (M), ordförande för kultur- och föreningsutskottet, och fortsätter:

– Det är inte hållbart i längden med sådana neddragningar. Nu blir det möjligt att komma in digitalt på ett obemannat bibliotek. Men då måste man redan vara bekant med bibliotek och hur de fungerar, förklarar Margareta Schlée.

Mycket av programverksamheten på biblioteken i Uppvidinge har fått stryka på foten och även om den har varit nästan obefintlig under pandemin, så hade det varit nödvändigt ändå att minska utbudet.

– Som ansvarig för verksamheten är jag orolig för medarbetarnas mående i första hand, de gör sitt bästa och vill jobba på ett annat och mer kvalitativt sätt. Under våren måste vi se över vårt arbetssätt eftersom vi har en helt annan kostym i dag än tidigare. Den administrativa delen har vi fått lägga över på befintlig personal eftersom vi har fått säga upp biblioteksassistenter. Färre kan inte göra lika mycket och då krävs nya arbetssätt, konstaterar Kasia Musial Lilja.

Läs också: Besparingar på vart tionde biblitotek

Det här är Uppvidinge kommun

• Ligger i Småland och har knappt 10 000 invånare.
  • Huvudort år Åseda, där ett av kommunens huvudbibliotek ligger. Övriga bibliotek finns i Älghult, Nottebäck, Lenhovda och Alstermo.