Bibliotekschefen i Högsbo: ”Vi är så, så, så ledsna”

26 maj 2023 • 2 min

Grethe Österberg, bibliotekschef på Högsbo bibliotek, är ångerfull. Hela personalgruppen inser att inlägget om Lena Anderssons böcker var olämpligt. "Det var fel forum."

Grethe Österberg, chef för biblioteket i Högsbo, har pratat med Lena Andersson och bett om ursäkt. ”Vi hade ett jättebra samtal.”

Grethe Österberg är trött för det är många som har hört av sig sedan inlägget om Lena Anderssons böcker lades ut.

– Det är helt galet faktiskt. Och jag kan säga från hela gruppen att vi förstår att det här var fel forum för den här sortens skämt.

– Självklart förstår jag hur det uppfattas. Allihop förstår vi det. Vi är väldigt ledsna över att det har framstått som ett påhopp på Lena Andersson.

Däremot tycker hon att det är grovt att jämföra med utrensning av böcker i USA, som bokförlaget Polaris vd Jonas Axelsson har gjort.

– Vi har inte rensat bort Lena Anderssons böcker, vi har gallrat några ex utifrån våra gallringskriterier, och det är en del av vårt dagliga arbete. Vi älskar Lena Andersson och hennes litteratur.

Det är också något som Grethe Österberg har sagt direkt till Lena Andersson.

– Hon ringde upp mig och vi hade ett jättebra samtal. Jag bad henne om ursäkt och förklarade att vår avsikt inte var ett påhopp på henne. Det var verkligen inte det.

Läs också ›› Kommentarer från Bibliotekssverige: Oskyldigt eller oförsvarligt?

1. Det är min gissning att Grethe Österbergs förklaring om utgallringskriterier stämmer. Jag går förbi den där hyllan med gratisböcker flera gånger i veckan då jag besöker Högsbo bibliotek och har noterat att det mest rör sig om verk av kända författare, inte sällan svenska, som står där. Och de försvinner nästan direkt eftersom de har många fans. Den vars utgallrade böcker jag oftast sett på platsen är f ö Jan Guillou, känd vänsterröst. Om skämtets lämplighet kan man däremot tycka en del. Jag tror inte Lena Andersson skrattade.

2. Tröttsamt med tjänstemän som tycks förlora sin professionella styrfart när det kommer till bibliotekens demokratiska uppdrag;
    att ha högt till tak och värna rättigheten att uttrycka olika åsikter utan förlöjligande, förminskande, fördömande eller värst av allt; att göra sina personliga ”häng ups” till ….,om inte politik….så till verksamhets uppdrag.

3. ”Säll är den som har som rättesnöre, att man bortvälja efter före ”.

4. Det finns ett ordspråk att ” har du trampat i skiten, så stå still för det blir bara värre ”
    Hälsningar till Grete Österberg

5. ”Tanken med skämtet var inte att antyda att Lena Anderssons böcker skulle plockas bort från biblioteket, berättar hon. Tanken var att påminna om att böcker på biblioteket är gratis för den som är fattig, med anledning av debatten kring hungriga barn som utlöstes av en krönika av Lena Andersson.”

En av de mest usla bortförklaringar jag någonsin hört. Alla vet varför biblioteket i Högsbo gjorde det. Detta är nästan Kreml-nivå, både när det gäller lögnens absurditet och nedlåtenheten i den. Skamligt.

1. Varför säger/skriver Högsbos bibliotekschef att de utgallrade böckerna är för de fattiga.
      Det skaver av två orsaker;
      Utgallrade böcker är väl tillåtna att tas av varje människa. Målgruppen kan ju inte bara vara fattiga!
      Skav nr två är att bibliotekschefen väljer ordet “fattig” i beskrivande av målgrupp.
      I det här sammanhanget låter det bryskt, klassindelat och väldigt lik det politiska språkbruket från 1900-talets sekelskifte då det goda samhället just hade insett sin plikt att stödja och hjälpa de fattiga.

6. Jag är chockad över vad som har hänt i Högsbo.

Ännu mer chockad är jag över Grethe Österbergs slirande ursäkt.

Men allra mest chockad är jag över hur några av bibliotekscheferna väjer att kommentarer händelsen. Jag tänker särskilt på Mjölbys bibliotekschef och Malmö stadsbibliotekarie. Jag hade önskat att alla uttalats sig lika klart och rakryggat som den biträdande överbibliotekarien vid Uppsala universitetsbibliotek.

7. Fint att pudla. Låt oss alla i bibliotekssverige lära oss av Högsbos misstag och fundera några extra varv kring vårt uppdrag, hur vi uppfattas och hur vi använder våra sociala medier.