Distansstudier bakom tidig lansering av juridikwebb

22 jun 2021 • 2 min

Universitet, domstolsväsendet, förlag och advokatbyråer ligger bakom webbplatsen juridikbok.se som har lanserats i veckan. Syftet är att öka tillgängligheten och rädda juridisk litteratur som annars kunde ha gått förlorad.

Cecilia Natvig, enhetschef på Uppsala universitetsbibliotek.

Egentligen skulle lanseringen av webbplatsen juridikbok.se inte ha ägt rum förrän i september.

– Men fler användare, bland annat studenter som läser på distans, har svårt att få tag på material, och eftersom vi vet att flera eftertraktade titlar ligger där, valde vi att öppna webbplatsen lite tidigare, säger Cecilia Natvig, chef för avdelningen för media på Uppsala universitetsbibliotek.

Bakom initiativet, som Biblioteksbladet skrev om för ett drygt halvår sedan, står biblioteken vid de universitet som utbildar jurister, domstolsväsendet, juridiska förlag och advokatbyråer. Målet är att digitalisera och tillgängliggöra svensk juridisk litteratur som inte längre finns att köpa.

Från starten har webbplatsen drygt 80 titlar, som enligt Cecilia Natvig kommer att ha blivit betydligt fler till hösten.

– Vi digitaliserar hela tiden. Det stora problemet är att få till författartillstånden.

Ett hinder är att vissa författare har för avsikt att ge ut sina böcker på nytt. Ett annat kan vara att upphovspersonen inte längre lever.

Listan över tänkbara titlar att lägga upp på webbplatsen omfattar cirka 500 verk.

– Vi märker att intresset för att göra nytryck av en titel upphör rätt så snart. Då är det bättre att hålla titeln levande digitalt än att den ska upphöra helt och hållet, säger Cecilia Natvig.

Det är inte bara biblioteksexemplar av böcker om juridik som slits – om de inte helt enkelt stjäls eller förkommer – och inte går att ersätta eftersom de inte längre finns till försäljning. Följaktligen har Cecilia Natvig mött intresse när hon vädrat idén om motsvarande initiativ, men med böcker från andra ämnesområden.

– Jag har påbörjat en diskussion inom ämnesområdet pedagogik. Där ser vi också att det är många titlar som det inte finns många exemplar av i Sverige.