DIK: Därför belönade vi just bibliotekarier

25 sep 2020 • < 1 min

Förbundet vill framhäva yrkesgruppens kompetenser och dess betydelse för samhället, skriver ordföranden Anna Troberg i en kommentar.

DIK tilldelade igår landets bibliotekarier utmärkelsen Årets bibliotek. ”Med sällan skådad kreativitet har man – ofta med ytterst knappa medel och egen oro för smitta – i möjligaste mån hållit biblioteken öppna, växlat upp sin digitala aktivitet och levererat böcker till de som på grund av smittorisken inte kunnat hämta dem själva. Sveriges bibliotekarier har tillsammans visat att ett bibliotek är så mycket mer än bara ett fysiskt rum”, löd en del av motiveringen.

Anna Troberg. Foto: Stina Gullander.

Valet att endast uppmärksamma bibliotekariers insatser har väckt reaktioner. Igår skrev Biblioteksbladet om biblioteksassistenten Stefan Nordin som ifrågasatte att personal med andra yrkestitlar inte omfattas av utmärkelsen.

I en kommentar till Biblioteksbladet betonar DIK-ordföranden Anna Troberg att avsikten var att understryka just bibliotekariers kompetens som samhällsviktig:

”Vi vet att det redan i dag finns för få bibliotekarier. Vi vet också att det utbildas alldeles för få nya. Detta är något som beslutsfattare måste få upp ögonen för och att särskilt uppmärksamma just bibliotekariernas kompetens under pandemiåret 2020 är ett sätt att göra det.”

Hon jämför också med svårigheten förbundet andra år ställs inför när en enda verksamhet ska tilldelas utmärkelsen Årets bibliotek. ”När DIK i vanliga fall ger priset till ett enda bibliotek betyder det naturligtvis inte att vi tycker att alla andra bibliotek är dåliga. Tvärtom.”

1. Nja, hörni. 🙂 Jag tycker gott att Stefan och alla andra som undrar har rätt att få ett schyst svar, det vill säga det svar jag gav er och inte den rumphuggna och lite kantiga varianten här ovanför. Trevlig helg! /Anna

Här är hela mitt svar för den som är intresserad:

Naturligtvis har väldigt många som jobbar på bibliotek gjort ett fantastiskt jobb under det här speciella året. Det råder det ingen tvekan om. När DIK i vanliga fall ger priset till ett enda bibliotek betyder det naturligtvis inte att vi tycker att alla andra bibliotek är dåliga. Tvärt om. Det är varje år mycket svårt att välja ut bara ett.

Förutom att lyfta det fantastiska jobb som hela bibliotekssektorn gjort under året, ville vi också sätta ljuset på den betydelse som just bibliotekariekompetensen har för samhället. Vi vet att det redan i dag finns för få bibliotekarier. Vi vet också att det utbildas alldeles för få nya. Detta är något som beslutsfattare måste få upp ögonen för och att särskilt uppmärksamma just bibliotekariernas kompetens under pandemiåret 2020 är ett sätt att göra det.