Extremväder riskerar att drabba biblioteken

26 aug 2021 • 4 min

I Gävle tvingades Bomhus bibliotek att stänga efter förra veckans skyfall och i Kristianstad planeras för eventuell evakuering i fall av översvämning.

Både huvudbiblioteket i Kristianstad och Gamlegårdens bibliotek ligger lågt och riserar att drabbas i översvämningar. Foto: Kristianstads kommun

I Kristianstad ligger Sveriges lägsta punkt, drygt två meter under havsytan. Det är delvis en turistattraktion, men det låga läget gör också staden extra utsatt för översvämningar. Både stadsbiblioteket och Gamlegårdens bibliotek ligger på platser där risken bedöms som stor för översvämning om det kommer skyfall. Just nu förbereder sig biblioteken för att kunna bedriva biblioteksverksamhet om bibliotekslokalerna skulle behöva evakueras helt.

Extremväder har redan blivit vanligare till följd av klimatförändringarna och enligt FN:s klimatpanel IPCC:s senaste rapport kommer det att bli ännu vanligare. I princip alla regioner i världen kommer att drabbas och det är något som ställer krav på anpassning.

Bomhus bibliotek håller fortfarande stängt efter att vatten rann in över golvet i förra veckans översvämning. Foto: Gävle kommun

Det blev tydligt när motsvarande två månaders nederbörd föll under ett dygn över Gävle förra veckan. Trots översvämmade källare och vägar klarade sig biblioteken förhållandevis lindrigt undan. Bara Bomhus bibliotek tvingades att stänga sedan vatten rann in i lokalerna.

– Vi klarade oss väldigt bra, vissa stadsdelar drabbades och fick stora problem. Vi är glada att det har gått så bra ändå för oss, säger bibliotekschef Petra Jonsson.

I Bomhus som rymmer både Folkets hus och bibliotek täcktes golvet av vatten. Nu är vattnet borta, men biblioteket håller fortfarande stängt i väntan på att elektriker ska komma och huset besiktigas.

– Inga böcker eller hyllor är skadade. Vi håller stängt nu och har utlämning av böcker via en annan utgång under tiden. Vi hade tur i oturen, säger Lilian Samuelsson, bibliotekarie på Bomhus bibliotek.

Men det hade kunnat sluta värre, även för biblioteket. Huvudbiblioteket är nyligen utrymt i väntan på att ett nytt kulturhus med bibliotek ska byggas. Den gamla byggnaden, där böckerna nyligen packades undan, svämmades över. Böckerna ligger nedpackade i 3 000 kartonger och förvaras på annan plats. Lyckligtvis en plats dit vattnet inte nådde.

– Det hade kunnat bli mycket värre, säger Petra Jonsson.

Och när kommunens hemsida kraschade under medborgarnas tryck i jakten på information var det biblioteket som lade ut information på sin Facebook-sida om att skolstarten skulle skjutas upp.

– Vi har ingen bra struktur för information i det läget, men vi har våra kanaler. Det finns ingen plan, men det var ett bra exempel på hur biblioteket kan hjälpa till med information, säger Jakob Hedbom, chef för närbiblioteken i Gävle.

Alla 3 000 flyttkartonger med böcker står på pallar

Petra Jonsson, Gävle
SMHI har varnat för mer regn och översvämningar i Gävle och kommunen uppmanar invånarna att vara sparsamma med vattenanvändningen för att inte belasta avloppsnätet. Det kommunala fastighetsbolaget, som äger biblioteksbyggnaderna, förbereder sig.

– De har en beredskap för det kommande regnet och har säkrat upp tillgången på pumpar om det blir översvämningar, säger Petra Jonsson.

Än så länge har det senaste regnovädret inte skapat några översvämningar, men på kort sikt har biblioteken säkrat att ingenting som finns i källare står direkt på golvet. Alla 3 000 flyttkartonger med böcker står på pallar. På längre sikt kommer arbete att göras tillsammans med bland andra kommunens säkerhetsavdelning.

Tre veckor tidigare, i slutet av juli, drog ett skyfall in över Kristianstad och vattenfyllde sjukhusets källare. Även en stormarknad blev helt översvämmad.

– Då var det skyfall i bara en till två timmar och de ligger rätt så nära oss så risken är nog ganska stor här också, säger bibliotekschef Magdalena Jeppson.

Kristianstads kommuns skyfallskarta visar att biblioteket ligger i ett område som riskerar att drabbas i översvämningar. Kara: Kristianstads kommun.

Tillsammans med andra chefer på kommunen arbetar hon med en plan för att vara beredd den dag en översvämning drabbar biblioteket.

– Vi jobbar med det nu och ska snart skicka in en redogörelse till kommunen om vad vi skulle behöva om vi skulle behöva utrymma våra lokaler och måste bedriva biblioteksverksamhet på ett helt annat ställe.

Böckerna i magasinet riskerar att skadas vid översvämning, men i bibliotekslokalen som byggdes 1965 finns inget annat utrymme dagsläget.

Magdalena Jeppson, bibliotekschef i Kristianstad.

– Det är något som vi behöver fundera på långsiktigt, säger Magdalena Jeppson.

Pandemin och diskussionen som följde efter de snabba stängningarna av biblioteken efter regeringens och Folkhälsomyndighetens presskonferens strax före jul har lett till att biblioteken i Kristianstad nu anses som samhällsviktig verksamhet. Även i kris är det viktigt att biblioteksverksamheten kan bedrivas.

Därför planerar biblioteken för att ta med datorer och stora skärmar för att kunna visa samhällsviktig information och ge möjlighet för besökare att själva kunna söka information vid en eventuell evakuering.

– Det känns viktigt att vi är med i den samhällsviktiga verksamheten. Det är bra att lyfta biblioteksverksamheten när andra verksamheter stänger ner, säger Magdalena Jeppson.