Forskning i Borås lyfts upp på ansedd 100-lista

12 maj 2021 • 2 min

Forskningsprojektet Välfärdsbibblan, där välfärdsteknik lånas ut likt en biblioteksbok, har stor potential att göra nytta. Bedömningen görs av Kungliga ingenjörsvetenskapsakademin (IVA), som lyfter forskningen till sin 100-lista.

Forskaren Jonas Söderholm föreläste på Svensk biblioteksförenings forskardag 2019. Foto: Annika Clemens

Högskolan i Borås och Borås stad driver tillsammans ett forskningsprojekt där modern teknik till äldre och personer med funktionsnedsättning lånas ut. På Välfärdsbibblan kan personer via äldreomsorgen låna exempelvis smarta lampor, robotdammsugare och aktivitetsarmband. Genom att låna tekniken kan personer, som annars inte hör till dem som brukar vara först ut att pröva ny teknik, bli bekanta med den och förhoppningsvis klara sig bättre på egen hand. Samtidigt vill forskarna ta reda på hur bibliotek kan användas för att nå ut till denna grupp.

– Användningen av ny teknik bromsas av att det saknas erfarenheter från hur bra eller användbar en produkt eller tjänst är, men det enda sättet att få dessa erfarenheter är att de facto pröva, säger Leif Sandsjö som forskar om välfärdsteknik och digitalisering i vården, i ett pressutskick.

Robotdammsugare och annan välfärdsteknik lånas ut på Välfärdsbibblan i Borås inom ramen för ett forskningsprojekt. Foto: Eduard Reisenhauer / Pixabay

Pandemin har försenat forskningen något, men vissa delar har kunnat genomföras.

– En automatiskt aktiverad belysning som tänds när man rör sig från sovrum till badrum har varit uppskattad, säger Jonas Söderholm, forskare inom biblioteks- och informationsvetenskap.

Forskningsprojektet är ett av 51 som har plockats upp på 100-listan (namnet kommer från IVA:s hundraårsjubileum 2019 då arbetet med listan inleddes). Hit väljs forskningsprojekt som anses skapa värde för företag och samhälle och som kan göra faktisk nytta. I år är temat hållbar krisberedskap.