Försvunnen 1600-talsbok återlämnad till biblioteket

8 nov 2022 • 4 min

För ett och ett halvt år sedan var boken till salu på auktionsverket Sotheby’s i New York. I dag ställdes den tillbaka på sin rättmätiga plats på Stockholms universitetsbibliotek.

Kriminalinspektör Mart Nyman lämnar över boken till Wilhelm Widmark. Foto: Annika Clemens

Det är oklart hur länge den har varit försvunnen, men nu står New Englands Rarities, tryckt 1672 på sin plats på hyllan i raritetskammaren i Stockholms universitetsbibliotek.

– Det här känns jättebra, säger Karl Grandin från Kungliga Vetenskapsakademien som äger samlingen som deponeras på universitetsbiblioteket.

Boken trycktes i London 1672.

Boken som trycktes i London 1672 skrevs av John Josselyn. Det är en naturvetenskaplig bok som ingår i samlingen Bröderna Bergius bibliotek.

– Ja, tänk att den här dagen kom, säger Tommy Westergren bibliotekarie och ansvarig för specialsamlingar på Stockholms universitetsbibliotek.

När boken hade överlämnats av polisen till överbibliotekarie Wilhelm Widmark på Stockholms universitetsbibliotek visade Tommy Westergren vägen ner i källaren till biblioteksarkivet och in till raritetskammaren där de allra äldsta och mest värdefulla böckerna står. Han är en av få som har tillgång till det låsta källarvalvet. Säkerheten har höjts på senare tid och inte ens överbibliotekarien har nyckel hit. Bland rariteterna finns bland annat Nürnberg-krönikan från 1493 med teckningar från bibliska händelser och kartor över städer, den allra första boken som skänktes till Kungliga vetenskapsakademien av Carl von Linné 1737 och en geografibok tryckt 1550 som ägdes av Erik den XIV, Gustav Vasas äldste son.

En röd lapp i bokhyllan markerar var New Englands Rarities en gång har stått och det blir Karl Grandin som får ställa tillbaka boken.

Karl Grandin från Kungliga Vetenskapsakademin som deponerar delar av sin samling på Stockholms universitetsbibliotek.

Troligtvis handlade det aldrig om någon stöld. Wilhelm Widmark tror att boken har försvunnit av misstag och följt med i en flytt till USA efter att någon forskare har lånat den och sedan packat ner sina böcker.

– Det skulle inte kunna hända i dag. Varje gång en forskare vill använda sig av böckerna här är det personal med och övervakar. Böckerna får absolut inte lämna biblioteket.

Boken är skriven av John Josselyn.

Även Exlibrismärket sitter kvar, något som tyder på att den inte är stulen. Det visar också att det inte är KB-mannen som ligger bakom det här försvinnandet. Han avlägsnade nämligen märkningen på de böcker som han stal från KB.

Att boken saknades i bibliotekets samlingar upptäcktes först när den var ute till försäljning på auktionsfirman Sotheby’s i New York i april förra året. Trots att det stod klart ganska tidigt att det inte handlade om stöld har såväl polis som åklagare och till och med FBI, efter en anmälan till Interpol, varit inblandade i återförandet av boken. En förundersökning inleddes och åklagare Eva Wintzell höll i fallet och de internationella kontakterna. Det gjorde det möjligt att be polisen i USA att kalla dem som var på väg att sälja boken till förhör. De insåg dock snabbt att boken tillhörde någon annan och nu är förundersökningen nedlagd.

– De ville inte ha boken längre. Men hade de insisterat på att det var deras bok hade det blivit svårare att få hem den, säger Mart Nyman, kriminalinspektör i en särskild grupp inom polisen som arbetar med kulturarvsbrott och artskyddsbrott.

En tjänsteperson på UD, som ändå vår på väg hem, fick i uppdrag att transportera tillbaka boken, invirad i flera lager silkespapper och särskild paketering, till Sverige.

Wilhelm Widmark tvivlade inte, utan har hela tiden trott att boken skulle komma tillbaka.

– Ja, eftersom den så tydligt var vår. Det gick ganska snabbt till dess att Sotheby’s medgav att den var vår.

Glada miner när boken är på plats igen. Tommy Westergren, Henrik Miettinen och Wilhelm Widmark på Stockholms universitetsbibliotek.
På rätt plats i hyllan och i särskilt skyddsfodral som gör att boken ser nyare ut än vad den är.

Läs också ›› Tio värdefulla verk tillbaka på Kungliga biblioteket