Klimatmötet

Ifla: ”Biblioteken har en nyckelroll i klimatarbetet"

11 nov 2021 • 2 min

Människornas delaktighet i klimatarbetet har tidigare inte varit prioriterad, men har lyfts mer på årets klimattoppmöte. I det arbetet har biblioteken en nyckelroll, säger Claire McGuire från Ifla som deltar i Glasgow.

När de stora klimatutmaningarna ska lösas diskuteras ofta tekniska lösningar och stora politiska beslut. Något som har kommit lite i skymundan är alla människors delaktighet i arbetet. Men på årets klimattoppmöte, COP26, i Glasgow, har frågan lyfts då kulturen har en större plats i samtalen, berättar Claire McGuire, ansvarig för policyer och forskning inom Ifla.

Hon har deltagit i ett möte och kommer att delta på ytterligare ett.

– Det har verkligen varit ett intressant tillägg till cop-programmet, säger hon.

– Det är kritiskt att uppmärksamma människors möjlighet att ta del av och involveras i klimatarbetet, men den frågan har kanske varit lite glömd.

Det samtal hon har deltagit i berörde frågan om detta och här är biblioteken avgörande, säger hon.

–  Jag tycker att biblioteken har en nyckelroll och det har jag poängerat. Det var också roligt att lyfta exempel på olika bibliotek som har prisats i The green library award.

Claire McGuire jobbar för Ifla och har i veckan besökt Glasgow när FN:s 26:e klimattoppmöte hölls.

Bibliotekens klimatarbete har vuxit och inom Ifla har sektionen för hållbarhet gått från att vara en expertgrupp till en permanent sektion.

– Biblioteken kommer att fortsätta vara involverade. De har redan en roll i samhället, utöver att tillhandahålla litteratur, som handlar om folkbildning och att erbjuda en plattform för samtal och möten. Det är inte så nytt, men jag tror att de kommer att fortsätta att utveckla den aspekten. Och Ifla kommer att finnas där som stöd.

Läs också: Kultur och bibliotek tar plats på klimattoppmöte