Klimatmötet

Kultur och bibliotek tar plats på klimattoppmöte

3 nov 2021 • 2 min

Bibliotek måste vara delaktiga i arbetet med att begränsa och anpassa oss till klimatförändringarna. Det var budskapet när Iflas Gerald Leitner och Andrew Potts från Climate Heritage Network talade på FN:s klimatkonferens i Glasgow.

Världen är på väg åt fel håll. Den blir allt varmare och utsläppsnivåerna är inte i närheten av den minskningstakt som behövs. För att skapa det kraftiga skifte som behövs måste hela samhället vara delaktigt och där spelar kulturen en avgörande roll. Men allt för ofta har den kulturella dimensionen lämnats utanför. Det anser klimatnätverket för kulturarv, Climate Heritage Network (CHN), där Ifla är en av grundarna. Och det är något de vill förändra.

På plats på FN:s klimattoppmöte i Glasgow, COP26, konstaterade nätverkets koordinator Andrew Potts, att det har skett en förändring.

– Äntligen är kulturen inbjuden i klimatsamtalen.

Foto: Cathy Loughran Photography.

Gerald Leitner, generalsekreterare för Ifla, talade på samma möte och slog fast att kulturella strategier behövs för att bygga en hållbar värld med tillräcklig motståndskraft för att kunna tackla klimatförändringarna och de förändringar som krävs till följd av dem. Men de kulturella strategierna måste vara inkluderande om de ska möjliggöra en motståndskraftig värld.

– Därför vill biblioteken och Ifla – som deras globala röst – driva på för läskunniga, informerade, delaktiga och motståndskraftiga samhällen, sade Gerald Leitner.

– Jag kan lova er, miljontals bibliotek över hela världen kommer att göra sitt bästa för att stödja er.

Andrew Potts från CHN lanserade nya mål som har satts upp för den kulturella sfären som går ut på att 200 städer och regioner ska ta med de kulturella aspekterna i klimatarbetet.

– Det kan vara bibliotek, museer, kommuner eller frivilligorganisationer. Målet är att nå 200 miljoner människor som lever i sårbara områden.

Andrew Potts, Climate Heritage Network
När Andrew Potts talade på Iflas konferens i augusti i år ifrågasatte han varför världen fortfarande är på väg åt fel håll trots att klimatförändringarna har diskuterats och arbetats med i många år.

– Vilken del av samhället har saknats i samtalen hittills? frågade Andrew Potts retoriskt och svarade sedan själv på sin fråga:

– Stora delar av de som arbetar med kulturarv. Vi har åtminstone inte varit med tillräckligt vid borden. Men vi har mycket att erbjudna. Låt oss som bibliotekarier vara med och se till att den globala uppvärmningen stannar vid 1,5 grader.

Höstens rapport från FN:s klimatpanel IPCC visade utsläppskurvan går åt fel håll och att världen är på väg att bli 2,7 grader varmare.

– Vi går mot en katastrof och många platser kommer inte att kunna anpassa sig ur en temperaturökning på två grader. I vårt arbete med att rädda kulturarv och bevara samlingar måste också arbetet att minska utsläpp av växthusgaser ingå.

Han slog också fast att det kommer att bli svårt att begränsa uppvärmningen till 1,5 grader, enligt Parisavtalet 2015.

– Det kommer att bli svårt, vi har redan ökat medeltemperaturen med 1,1 grad globalt. I grunden är det en kulturell resa. Inget samhälle kan nå systemförändringar, tidigare nästan utan motstycke, utan att fånga hjärtan och sinnen hos människor, sade han.

– Här kommer vi in.

Bibliotek är institutioner som människor har förtroende för, konstaterade han vidare.

– När biblioteken inkluderar klimatförändringarna i sitt arbete betyder det något.