Internet archive till rättegång i oktober

22 jun 2022 • < 1 min

Internet archive, det digitala nödlägesbiblioteket som erbjöd fri tillgång till miljoner böcker under pandemin, fick fyra stora amerikanska förlag att inleda en stämningsprocess. I oktober avgörs fallet i en federal domstol i New York.

Processen handlar om att förlagen Hachette, HarperCollins, Wiley och Penguin Random House stämde Internet archive som tidigare, före pandemin, använt sig av en form för utlån som reglerar hur många låntagare som samtidigt kan ta del av boken digitalt. Under pandemin blev utlåningen istället fri, utan begränsningar och det hela kallades för ett digitalt nödlägesbibliotek. Det fick förlag och författare att gå i taket, man ansåg att det rörde sig om en olaglig inskanning av böcker, böcker som sedan lades ut online.

Sedan stämningen lämnades in sommaren 2020 har processen rullat på och argumenten har varit desamma som från början. Internet archive ser sig själva som bibliotekarier som ger och gav många möjligheten att låna böcker online. Förlagens juridiska representanter menar, så sent som den 10 juni i år, att det digitala arkivet inte alls är ett bibliotek utan ”ett gigantiskt copyright-lagbrott som det gjorts stor business av”.

I höstas berättade grundaren Brewster Kahle om den utdragna rättsprocessen. ”Det kostar miljoner dollar och det är distraherande”, sade han till Biblioteksbladet.

Den rättsliga processen kommer att, om allt går som det ska, avgöras i början av oktober, skriver Publishers Weekly.

Brewster Kahle, grundare av Internet archive. Foto: Rory Mitchell