Lyfte fram problem i Ifla: "Jag blev hotad och förtalad"

14 sep 2022 • 2 min

Priset blev högt när hon talade öppet om problemen inom den internationella biblioteksfederationen Ifla. Det hävdar Adjoa Boateng som lämnar posten som ordförande i organisationens professionella råd och därmed också förlorar sin plats i Iflas styrelse.

Adjoa Boateng som har kritiserat Iflas ledning öppet lämnar nu posten som ordförande i professionella rådet och därmed sin plats styrelsen.

I ett brev till styrelseordföranden Barbara Lison som Biblioteksbladet tagit del av, beskriver den tidigare styrelseledamoten Adjoa Boateng Ifla i mycket kritiska ordalag. Bland annat:

Juridiska processer kring oegentligheter har upprepade gånger varit påkallade under det senast året.

Det har gjorts försöka att dölja dessa oegentligheter, ofta med med hjälp av Iflas egna resurser.

Adjoa Boateng har redan tidigare försökt påtala organisationens interna problem. ”Brist på information, utpressning, hot. Regler och rutiner vrids om för att passa”, skrev hon i ett mejl till Iflas styrelse i våras där hon krävde ordföranden Barbara Lisons avgång.

I centrum för kritiken mot hur organisationen har styrts har den nu avsatte generalsekreteraren Gerald Leitner funnits. Enligt Boateng har han, trots anklagelser om bland annat trakasserier mot personalen, tagits i försvar av styrelseordföranden.

”Jag har talat öppet, redovisat fakta, ställt frågor och varit transparent och har därför av Iflas ordförande beskyllts för att agera på ett sätt som är skadligt för Ifla”, skriver Adjoa Boateng i sitt mejl till Barbara Lison som skickades inför organisationens årsmöte i augusti och där hon också meddelar att hon lämnar sin plats som ordförande i Iflas professionella råd.

Iflas personal informerades tidigare i veckan om att Adjoa Boateng lämnar det professionella rådet. ”Konsekvensen blir att hon inte längre är ledamot i styrelsen.”

Adjoa Boateng avböjer intervju med hänvisning till pågående juridiska processer.

Biblioteksbladet har även sökt Iflas ordförande Barbara Lison. ”Inga kommentarer”, svarar hon.