Ifla anklagas för att påverkas av ryskt narrativ

25 mar 2022 • 2 min

Ukrainas biblioteksförening riktar hård kritik mot Iflas formuleringar i motiveringen till att inte utesluta den ryska biblioteksföreningen. ”Verkar som att styrelsen är påverkad av det ryska narrativet.”

Det hann gå tre veckor innan Ifla svarade på den ukrainska biblioteksföreningens uppmaning att utesluta den ryska biblioteksföreningen. Enligt Ukrainas biblioteksförening är den ryska systerföreningen en del i Putins krig mot Ukraina och den 28 februari publicerades föreningens första vädjan. Drygt två veckor senare publicerade de ytterligare en vädjan och kritiserade samtidigt det då uteblivna svaret. Men föreningen riktade även kritik mot det uttalande Ifla hade gjort om kriget.

Den 1 mars hade den internationella biblioteksfederationen publicerat ett kort uttalande – utan att kommentera kravet från den ukrainska föreningen – och konstaterat att den ”i solidaritet med våra kollegor i Ukrana fördömer alla våldsamma aktioner…” och ansluter sig till det internationella samfundets uttalanden om ”situationen”. Vidare uppmanades alla bibliotek världen över att agera för att sprida korrekt information om ”konflikten”.

Ukrainas biblioteksförening
Den ukrainska föreningen svarade med en påminnelse om vad som faktiskt sker i Ukraina: ”Vi vill informera Iflas ledarskap om att det inte bara pågår en väpnad konflikt i Ukraina, utan ett fullskaligt, blodigt krig”, skriver den ukrainska föreningen och berättar vidare att Ryssland bombar skolor, bibliotek, universitet, sjukhus och bostäder och påminner om att människor dör.

”I det uttalandet efterlyser Ifla sanningsenlig information, men erkänner inte ens Ryssland som angripare.”

När Iflas styrelse väl publicerade ett svar på uppmaningen om uteslutning på sin hemsida och deklarerade att det inte finns anledning eller bevis som skulle motivera ett uteslutande av den ryska biblioteksföreningen var det med en formulering om civila offer på båda sidor i konflikten. Detta anser den ukrainska biblioteksföreningen kan tolkas som att Iflas styrelse är påverkad av Rysslands manipulativa narrativ. Inte någonstans skriver Ifla ordet krig, utan refererar till vapenvila, konflikt och beväpnade styrkor.

Den ukrainska biblioteksföreningen är också kritisk till fortsättningen i Iflas uttalande. Ifla ”uttrycker sedan oro för bevarande av kulturarv och bibliotekssamlingar. Det är precis här Ifla vidtar vissa åtgärder.” Är detta mer värdefullt för Ifla än människoliv och biblioteksanvändarnas säkerhet, frågar sig den ukrainska föreningen.

Biblioteksbladet har sökt Iflas Gerald Leitner, generalsekreterare, och Barbara Lison, ordförande, för en kommentar, men ännu inte fått svar.

›› Kravet: Uteslut ryska biblioteksföreningen
›› Svar från Ifla: Vi utesluter inte ryska biblioteksföreningen