Konstgräs och drömsk inredning när de bygger sin egen bokbuss

11 jul 2021 • 5 min

Dieselverkstadens bibliotek i Nacka har förvandlat en begagnad lätt lastbil till en bokbuss som ser ut som ett lurvigt djur. "Vi har ett do it yourself-tänk i hela personalen", säger projektledaren Olle Sjöberg.

Dieselverkstan, som driver tre av Nackas bibliotek, har förvandlat en begagnad minibuss till bokbuss. Utsidan har klätts i grått konstgräs och med skogstema på insidan. Från vänster Anja Bigrell, Maria Holmqvist och Olle Sjöberg. Foto: Ylva Sundgren.

De gråsvarta stråna känns strävt mjuka mot handen. Maria Holmqvist stryker över bokbussens lurviga sida. Den från början vita skåpbilen är nu insvept i konstgräs.
– Den är härlig att ta på! Jag tror att många kommer att vilja klappa bokbussen, säger hon.
Framlyktorna har fått långa ögonfransar av tunn, böjd plåt.
– Tanken är att få till tunga och tänder också, säger kollegan Anja Bigrell.
Bokbussen är parkerad på baksidan av Saltsjöbadens bibliotek i Nacka. Det är ett av tre bibliotek i kommunen som drivs av Dieselverkstadens bibliotek AB. Inne i bussen står projektledaren Olle Sjöberg bakom en disk i svart trä med underrede i modelleringsbar termoplast, ett material som formats med hjälp av en värmepistol. En ljusslinga lyser upp inifrån och ska få disken att lysa som lavasten. Väggen bakom täcks av en bild med en skog insvept i dimma.

”Vi vill bjuda både barn och vuxna på en inspirerande gnista”, säger Olle Sjöberg. Foto: Ylva Sundgren.

– Stora delar av samhället är ganska inrutat och vi vill bjuda både barn och vuxna på en inspirerande gnista av surrealistisk fantasi. Visa att inget är omöjligt, vare sig i berättelsernas värld eller i vardagen, säger Olle Sjöberg.

Redan 2016 byggde personalen om en gammal postbil från 1983, klassad som veteranfordon, till bokbuss. Den rullade fram till sommaren 2019. Men de ville ha en buss som gick att använda även på vintern och som alla i personalen kunde köra.
– Den förra kändes mindre pålitlig. Vi ville nå ut bättre och kunna åka mer regelbundet till allt från förskolor till äldreboenden. Särskilt nu under pandemin har behovet av att vi kommer ut med bokcykeln varit jättestort, skolor har till exempel inte fått gå till biblioteket, säger Anja Bigrell.
Olle Sjöberg berättar att organisationen är platt, personaldriven och utan chefer, vilket gör beslutsgångarna snabba. År 2020 sökte och fick de en halv miljon kronor ur det statliga anslaget till stärkta bibliotek. I höstas köpte de den begagnade vita minibussen.

Personal från biblioteket har byggt den nya bussens inredning. ”Det är roligt att ha gjort det själva, det har inte heller kostat så mycket pengar, om man jämför med andra bokbussar”, säger Olle Sjöberg. Foto: Ylva Sundgren.

Idéerna haglade. Skulle de ha Alice i underlandet-tema? Eller kanske havstema? Ett tag var Olle Sjöberg inne på att klä hela bussen i bildäck med inspiration från det amerikanska eventet Burning Man och actionfilmerna Mad Max. Men det skulle bli för tungt. Nu funderar han på att sätta horn på bussen, men vill inte riskera att skrämma barnen.
Maria Holmqvist berättar att de ville ha en wow-utsida. Något som syntes på håll och gjorde folk nyfikna.
– Vi kom fram till att konstgräs var bäst, och var i väg och kikade på olika färger och längd på stråna. Vi bestämde oss för den här gråsvart-melerade färgen och tänkte att det får bli en bok-oxe eller kanske en bok-hund, säger hon.

När bussen skulle kläs fick den skickas till verkstad, det var ett stort jobb med starka lim. Inredningen har de designat och byggt själva, på plats och hemma i Olle Sjöbergs garage.
– Det är roligt att ha gjort det själva, det har inte heller kostat så mycket pengar, om man jämför med andra bokbussar. Vi har ett do it yourself-tänk i hela personalen. Det är kul och kreativt, alla kommer med idéer och så kör vi, säger Olle Sjöberg.
Nu vilar böckerna på hyllor av tunn svart takplåt som Olle Sjöberg snickrat ihop. Han valde materialet för att hålla vikten nere, bussen får bara ta 750 kilo.

”Genom att visa den här magiska platsen, bokbussen, kanske folk även ser biblioteket som en magisk plats”, säger Anja Bigrell. Foto: Ylva Sundgren.

– Jag fick hålla på en hel del, det var mycket trial and error i garaget. Jag var lite osäker på om det skulle svikta för mycket, men i och med att det är bockat här i 90-gradersvinkel så håller bäringen, säger han och drar lite i en av hyllorna.

Anja Bigrell har slagit sig ner på en sittplats som med hjälp av grönt konstgräs och garvat läder förvandlats till en mossbeklädd sten. Högst upp på en av bokhyllorna sitter en liten älva.
– Vi vill skapa en rolig och lustfylld stämning kring läsning och bibliotek. Genom att visa den här magiska platsen, bokbussen, kanske folk även ser biblioteket som en magisk plats. Att läsningen blir något som känns kul och som man ser fram emot, säger hon.
Böcker, filmer och annat innehåll kommer att bytas ut beroende på vilken målgrupp bussen ska besöka. På biblioteket jobbar också musiker och dramapedagoger, och tanken är att även bjuda på musik och teater.
När Biblioteksbladet är på plats är bokbussen nästan klar. Olle Sjöberg ska dra elkablar till en USB-laddningsstation, en tidskriftshylla ska upp och utsidan ska prydas med bibliotekets logga. Bokbussen kommer att vara ute på vägarna fem dagar i veckan under sommaren, fram till mitten av augusti.
I höst ska kommunens förskolebarn få döpa bussen i en namnförslagstävling.
– Det är fint om de får känna att det är deras bokbuss som kommer, säger Anja Bigrell.

Maria Holmqvist, Olle Sjöberg, Anja Bigrell. Foto: Ylva Sundgren.

Nästa år vill Olle Sjöberg att ekipaget ska visa upp sig på Power Meet, en av Europas största bilträffar, i Västerås.
– Det vore roligt att få in biblioteket i den världen. Sedan tänkte vi åka till Bokmässan också, där brukar landets bokbussar visa upp sig, säger han.