Krav på förseningsavgift – trots avskaffande

18 jan 2022 • 2 min

Även Göteborgs stad har beslutat att skrota förseningsavgifterna på biblioteket. Trots det blev två låntagare uppringda och avkrävdes betalning för sent återlämnade böcker. Nu varnar biblioteket för bedragare.

Anna Petrén Kihlström, verksamhetsområdeschef för biblioteken i Göteborg.
Foto: Marie Ullnert

Under pandemin plockades förseningsavgifterna bort på Göteborgs stadsbibliotek som på många andra ställen i landet. Nu har kulturnämnden i Göteborg beslutat att fortsätta utan förseningsavgifter under 2022. Därefter ska försöket utvärderas innan vidare beslut fattas.

– Det är en väldigt bra läsfrämjande åtgärd, säger Anna Petrén Kihlström, chef för stadsbiblioteket i Göteborg.

Liksom på andra håll har kostnaden för administrationen av förseningsavgifterna överstigit intäkterna. Dessutom gör risken att behöva betala förseningsavgift att många helt och hållet låter bli att låna böcker, konstaterar Anna Petrén Kihlström.

Men trots att förseningsavgifterna har varit borta ett bra tag fick två göteborgare samtal strax före jul från någon som uppgav sig ringa från biblioteket.

– Två av varandra oberoende personer hörde av sig och berättade att de hade blivit uppringda av någon som krävde att få deras kontouppgifter för att de inte hade lämnat tillbaka böcker i tid, berättar Anna Petrén Kihlström.

– Vi agerade direkt och gick ut med information.

”Just nu har vi uppmärksammat att biblioteksanvändare kontaktas i vårt namn, vi vill därför tydliggöra att all vår kommunikation sker via e-post eller brev, och att vi aldrig begär kort och kontouppgifter över telefon. Vi har inte heller några förseningsavgifter”, skriver biblioteket.

Biblioteket tog tillfället i akt att informera ytterligare om att förseningsavgifterna har plockats bort.

– Många lever kvar i idén att de inte lånar böcker för att de inte vill riskera att få en avgift. Så det är bra om folk får veta att de är borta.