Malmö stadsbibliotek: Det här är ingen mötesplats

22 okt 2020 • < 1 min

Besökstalen är tillbaka på samma nivå som före pandemin. Nu vädjar Malmö stadsbibliotek åter: Kom inte hit om du inte måste.

Malmö stadsbibliotek vill ha färre besökare. Foto: Jörgen Linström

I våras agerade Malmö stadsbibliotek snabb för att minska antalet besökare i sina lokaler.

– Vi kände tidigt oro och ville beskydda våra medarbetare. Det viktigaste är att förhindra smittspridningen och följa Folkhälsomyndighetens och stadens rekommendationer – viktigare än att biblioteket är en mötesplats, sa stadsbibliotekarien Torbjörn Nilsson till Biblioteksbladet tidigare i år.

Besöksdata som i våras samlades in och bearbetades för Biblioteksbladets räkning visade att åtgärderna verkligen hade lett till färre besökare och att nedgången såg ut att hålla i sig.

Men nu tycks trenden ha vänt. Besökssiffrorna är åter på samma nivå som innan pandemin.

– Vi har ju tagit bort många sittplatser på biblioteket, men det kommer väldigt mycket folk och då sätter de sig på golvet, säger bibliotekarien Emelie Berggren till P4 Malmöhus.

Malmö stadsbibliotek går därför ut med information om att besökare är välkomna för att göra sina nödvändiga ärenden – men inte mer än så.

– Det går inte att ha det här som sin mötesplats just nu, säger bibliotekets kommunikatör Tereza Franzén till Sveriges Radio.

Hur är situationen på andra bibliotek? Hör av er till bbl@a4.se och berätta!