Ministermöten om skolbibliotek och armlängds avstånd

29 mar 2023 • < 1 min

Samtalen om armlängds avstånd fortsätter i dag, onsdag. Nu med kulturminister Parisa Liljestrand. Dessutom träffar Svensk biblioteksförening både kulturministern och skolminister Lotta Edholm för prata läsning och skolbibliotek.

Två ministermöten står på agendan för Svensk biblioteksförening i dag.

Med anledning av det öppna brev som Svensk biblioteksförening skrev tillsammans med Länsmuseernas samarbetsförbund och fackförbundet Dik om armlängds avstånd ska ett uppföljande möte hållas med kulturminister Parisa Liljestrand.

Företrädare för de tre organisationerna har redan har redan samtalat med kulturpolitiska talespersoner för M, KD och L och i dag är det alltså dags för kulturministern.

– Hon har skrivit och uttalat sig om armlängds avstånd och båda framträdanden har varit bra, tycker jag, säger Björn Orring, tillförordnad generalsekreterare för Svensk biblioteksförening.

Under dagen ska Björn Orring och föreningens ordförande Helene Öberg även träffa Parisa Liljestrand och skolminister Lotta Edholm för att prata om läsning. Det är ett rundabordssamtal tillsammans med bland annat KB och Sveriges författarförbund. Frågan om bemannade skolbibliotek och vårbudgeten kommer att lyftas.
– Det är bra att träffas, sedan får vi se vad det blir för resultat, säger Björn Orring.

– Allmän välvilja när det gäller skolbibliotek har vi ingen brist på. Det är konkreta förslag vi väntar på.