Moderat tar över kulturdepartementet

18 okt 2022 • 3 min

Parisa Liljestrand, moderat politiker från Vallentuna, blir ny kulturminister. Liberalerna tar över på utbildningsdepartementet.

På tisdagen presenterade statsminister Ulf Kristersson sin nya regering. Till kulturminister utnämndes Parisa Liljestrand (M), 39 år. Hon har senaste mandatperioden varit kommunstyrelsens ordförande i Vallentuna. Hon är utbildad lärare och har även rektorsexamen. Hon började sin politiska karriär i det egenstartade partiet DemoEx, men valde 2010 att engagera sig i Moderaterna. Innan hon blev kommunstyrelsens ordförande 2015 var hon ordförande i barn- och ungdomsnämnden i Vallentuna. Skolan var hennes hjärtefråga i kommunpolitiken och hon har arbetat bland annat som rektor på Vaxö skola i Vaxholm.

Parisa Liljestrand har inte någon erfarenhet av kulturpolitiska frågor sedan tidigare.

– Däremot jag har jobbat med kulturfrågor på kommunnivå. Och jag är litteraturvetare i botten och lärare i svenska och religion. Kulturfrågorna, de existentiella frågorna och demokratifrågorna ligger mig väldigt varmt om hjärtat, säger hon i en intervju med SVT.

Hon uppger att en av de viktigaste frågorna för henne att ta itu med som kulturminister är att värna principen om en armlängds avstånd för politiken.

– Vi ska inte vara där vi inte behövs. Vi behöver också jobba på demokratibegreppet och att demokratin får genomsyra kulturvärden.

Frågan om en kulturkanon vill hon återkomma till senare.

Läs också ›› Kommentar: Två osäkra kort och ett som väcker förväntningar

Mats Persson (L), tidigare riksdagsledamot, ny utbildningsminister. Foto: Liberalerna

Chef för utbildningsdepartementet blir Liberalernas Mats Persson och till skolminister utses Lotta Edholm (L). Mats Persson blir utbildnings- forsknings- och högskoleminister. Han kommer från Lund har varit riksdagsledamot och ekonomiskpolitisk talesperson. Han är doktor i ekonomisk historia vid Lunds universitet och har varit regionråd i Skåne 2009-2014.

Lotta Edholm (L), skolminister i Ulf Kristerssons regering.

Lotta Edholm är statsvetare från Västerås, men många år aktiv för Liberalerna i Stockholms stad och har bland annat varit skolborgarråd i två omgångar.

– Hon har en gedigen kunskap om svenska skolan, sade Johan Persson (L) vid en presskonferens i riksdagen.

Lotta Edholm lämnade dock politiken för att bli styrelseledamot i börsnoterade skolkoncernen Tellusgruppen. Enligt Dagens industri ägde hon på tisdagsmorgonen aktier i bolaget för 93 000 kronor. Beskedet om att hon får skolministerposten ledde dock till att aktiekursen steg under dagen och hennes aktiepost var efter lunch värd cirka 105 000 kronor, rapporterar SVT. Men aktierna ska säljas, meddelar hon, och hon ska avgå från styrelsen med omedelbar verkan.

– Liberalerna är för friskolor, men det måste vara elevperspektivet som är det viktigaste. Som minister kommer jag att lägga förslag som begränsar en del av de rättigheter som friskolorna har i dag, säger hon till SVT.

Statsminister Ulf Kristersson (M) presenterade tillsammans med Ebba Busch (KD) och Johan Pehrson (L) de nya ministrarna vid en presskonferens på tisdagen.