Riksdagsfråga om skolbibliotek till ministern

1 feb 2022 • 2 min

När avser Lina Axelsson Kihlblom komma till riksdagen med förslag om att alla skolor ska ha bemannade skolbibliotek? Det undrar Annika Hirvonen (MP) i en skriftlig fråga till ministern i riksdagen.

Annika Hirvonen (MP) ställer en fråga i riksdagen till skolminister Lina Axelsson Kihlblom (S). Foto: Riksdagen / Kristian Pohl, Regeringskansliet

Bemannade skolbibliotek är inte en fråga som finns med på regeringens lista för kommande propositioner. Skolminister Lina Axelsson Kihlblom (S) har berättat att hon har ett pm om skolbiblioteken i sin handväska, men någon proposition före valet är alltså inte planerad.

Annika Hirvonen, skolpolitisk talesperson för Miljöpartiet, skriver i en fråga till ministern att en likvärdig tillgång till bemannade skolbibliotek borde vara en av Lina Axelsson Kihlbloms högsta prioriteringar och undrar när hon avser att komma med ett förslag till riksdagen om bemannade skolbibliotek. Ministern ska lämna ett svar på frågan senast på onsdag nästa vecka.

– Det här är en otroligt viktig fråga, inte bara för skolan utan för samhället i stort, säger Annika Hirvonen.

– Läsning är grunden till att delta i ett demokratiskt samhälle. Det är inte bara grunden till mycket annat lärande utan grunden till att vara aktiv i demokratin.

Hon skriver också om skolbibliotekens roll i att rusta elever i medie- och informationskunnighet i en debattartikel i Dagens samhälle tillsammans med partikamraterna Amanda Lind, före detta kulturminister, och Anna Sibinska, kulturpolitisk talesperson.

– Mycket handlar om fake news och desinformation och vi pratar mycket om säkerhetsläget och om vaccinfrågor och forskning. Det är otroligt centrala frågor. Jag hoppas verkligen att regeringen ger besked snart.

Trots att Miljöpartiet fram till nyligen satt i regeringen känner Annika Hirvonen inte till hur planen ser ut.

– Det finns en pott pengar i budgeten avsatt för att sätta i gång den här reformen. Men det som behövs framöver är pengar för att kompensera kommunernas ökade kostnader. Det måste förverkligas i år.

Fakta Skriftlig fråga i riksdagen

• Frågan som Annika Hirvonen ställer till skolministern lyder:
  • Att säkerställa en likvärdig tillgång till bemannade skolbibliotek borde vara en av skolminister Lina Axelsson Kihlbloms högsta skolpolitiska prioriteringar detta hundrade år av demokrati. Därför vill jag fråga statsrådet när hon avser att komma till riksdagen med förslag om att alla skolor ska ha tillgång till bemannade skolbibliotek?
  • Den lämnas in på tisdagen och ska därmed besvaras senast på onsdag nästa vecka.