Ingen proposition om skolbibliotek

26 jan 2022 • < 1 min

Den lagändring om bemannade skolbibliotek, som många har hoppats på, uteblir tills vidare. Det bekräftar skolminister Lina Axelsson Kihlblom för Biblioteksbladet.

Skolminister Lina Axelsson Kihlblom. Foto: Kristian Pohl / Regeringskansliet

Regeringen lägger inte någon ny proposition om skolbibliotek. Skolminister Lina Axelsson Kihlblom säger tilll Biblioteksbladet att utredningen om skolbibliotek finns i hennes medvetande men att hon inte kan ge något bestämt besked om vad som kommer att hända med förslagen.
– Jag kan inte svara på rak arm var vi står i processen, men då och då hänvisas det till utredningen här.

Kommer det en propositon?
– Jag har ett pm i min handväska om den. Jag kommer att komma tillbaka i frågan.

I utredningen om skolbibliotek föreslog Gustav Fridolin en ny lag med krav på att alla skolor skulle ha skolbibliotek bemannade med utbildade bibliotekarier. Hans förslag skulle innebära en kostnad för landets kommuner på cirka en halv miljard kronor.

Förhoppningar har funnits i biblioteksvärlden att, om inte hela så åtminstone delar av, Fridolins utredning ska leda till en proposition och på sikt en lagändring. Men när regeringen lade sin budgetproposition i höstas fanns endast en mycket liten satsning på skolbiblioteken. Den budget som senare röstades igenom i riksdagen, som lades fram av M, SD och KD, innehöll inga förändringar.

1. Efter det gedigna arbete som Gustav Fridolin och utredarna gjort undrar jag varför det inte blir något lagförslag nu. Manegen är krattad med Biblioteksutredningen, Läsdelegationens betänkande, Pamela Schultz Nybackas rapport och slutligen Skolbibliotek för bildning och utbildning. Vad kan mer behövas? Vi är nog många som hoppas att det där PM:et inte drunknar i väskan. Och fram till att det kommer en lag fortsätter politiker, kommuner och skolor att blunda för bristen på likvärdighet. Det är orimligt att hälften av landets skolelever saknar tillgång till ett skolbibliotek och inte ges samma chanser att lyckas med sina studier.

2. Det är första gången jag hör att en av våra ministrar har skolbiblioteks-relaterad läsning i handväskan. Babysteps men ändå steps non the less – långsamt är också en takt framåt.