Satsning på Digiteket fortsätter

21 sep 2020 • < 1 min

Regeringen konstaterar att satsningen på Digiteket bör fortsätta. ”Det känns väldigt bra”, säger riksbibliotekarie Karin Grönvall.

De regionala biblioteken har tillsammans med KB haft en avgörande roll i att genomföra ett digitalt kompetenslyft, konstaterar regeringen i budgetpropositionen. Inom satsningen på stärkta bibliotek slår regeringen också fast att arbetet med Digiteket bör fortsätta.

– Det kändes väldigt bra att få det svart på vitt att digitalt först är ett uppskattat samarbete. Inte minst under pandemin tycker jag att Digiteket var snabba med att stötta biblioteken, säger Karin Grönvall.

Eleonor Grenholm gläds också åt regeringens uppmärksammande av Digiteket. Hon är samordnare av de regionala biblioteksverksamheterna inom Digitalt först med användaren i fokus, ett treårigt projekt där Digiteket var en del.

– Vi har fått rejäl fart i projektet, särskilt i och med pandemin och jag tror att de flesta biblioteksmedarbetarna nu ser angelägenheten i att stärka allmänhetens digitala kompetenser och att utveckla former för att erbjuda digital biblioteksverksamhet, säger hon.

– Digitalt först med användaren i fokus och Digiteket är exempel på hur kommun, region och stat kan samarbeta för att skapa direkt nytta för allmänheten.

Flera delar i budgetpropositionen för 2021 handlar om bibliotek. Karin Grönvall gläds åt regeringens satsning på läsfrämjande, på de nationella minoritetsspråken, mångspråk och fortsättningen av Stärkta bibliotek.

– Det är i linje med de förslag som finns i förslaget till nationell biblioteksstrategi och i linje med det vi själva har sett ett stort behov av.

Kulturminister Amanda Lind har tidigare meddelat att arbetet med nationella biblioteksstrategin kommer att fortsätta under året som kommer. Karin Grönvall är nöjd med det beskedet.

– Arbetet blev uppskjutet på grund av corona då kulturdepartementet har hanterat många akuta saker. Men jag tycker att det är bra att arbetet ska göras.