Ställer upp i valet: ”Vore kul att se mer bibliotekspersonal i politiken”

6 sep 2022 • 2 min

Bemannade skolbibliotek och tillgänglighet är två viktiga biblioteksfrågor i valet, enligt Henny Kuc Söderberg, skolbibliotekarie som kandiderar för Vänsterpartiet.

Henny Kuc (polskt efternamn som uttalas ”kots”) Söderberg visar in i biblioteket på Omega som är den del av Nyköpings högstadium. Rollen som skolbibliotekarie är ny sedan en dryg månad.

Och om Vänsterpartiet får ungefär lika många röster som i förra kommunvalet tar Henny Kuc Söderberg plats som fritidspolitiker i kommunfullmäktige tillsammans med 60 andra politiker. Generellt är det ett fåtal personer med biblioteksbakgrund som tar plats i beslutande församlingar och Henny Kuc Söderberg tycker att de med fördel kunde vara fler.

– Absolut, bibliotek är en demokratifråga och många som jobbar på bibliotek har ett driv som skulle funka superbra i politiken. Det skulle vara kul att se vad som skulle hände om fler engagerade sig.

Henny Kuc Söderberg har fixat en ny regnbågshylla i biblioteket på Nyköpings högstadium.

Jämlikhet, feminism och hbtqia+-frågor är viktiga för Henny Kuc Söderberg som flyttade till Nyköping från Sundsvall för två år sedan. Valet av Vänsterpartiet kom naturligt och när partiet signalerade att de behövde fler engagerade kändes det rätt att ställa upp.

– Hbtqia+ är en av mina hjärtefrågor och jag vill skapa ökad trygghet i samhället. Det blev naturligt att engagera sig.

I dagarna förbereder sig skolpersonalen på årets författarbesök. Komikern och författaren Melody Farshin ska snart träffa eleverna på skolan. Varje rast kommer elever till biblioteket, en del för att de älskar bibliotek och en del för att de vill sitta och prata med kompisar. Det är viktigt att det uppfattas som en trygg plats för eleverna.

Nytt för terminen är en regnbågshylla inne på skolans bibliotek. Och den väcker flera av elevernas intresse. Många går förbi och tittar.

– Det är väldigt fint. Om någon står där och tittar och andra går förbi så är det ingen som säger något. Jag ser verkligen en utveckling jämfört med när jag själv gick i skolan. Jag tycker att det är superfint.

I valstugorna på Stora torget i Nyköping syns Hennys ansikte på valaffischerna.

Och visst borde biblioteksfrågorna lyftas mer i den allmänna valdebatten, säger Henny Kuc Söderberg. Inte minst frågor om bemannade skolbibliotek, men även om tillgänglighet i större bemärkelse.

– Här på skolan handlar det om att det här rummet finns och att det finns personal. För folkbiblioteken handlar det mycket om digitalisering och att biblioteket ska nå ut med exempelvis boken kommer och bokbuss.

Läs också: