Vill återta kulturministerposten

9 apr 2021 • 2 min

Lawen Redar (S) är orolig över Liberalernas val att kunna ingå i en regering som stödjer sig på Sverigedemokraterna. Och SD medger att de vill införa "smärre förändringar" i bibliotekslagen.

Lawen Redar är kulturpolitisk talesperson i Socialdemokraterna. Hon oroas över Liberalernas besked att de är beredda att samarbeta med Sverigedemokraterna. Foto: Sveriges riksdag

– Jag förstår att det är ohållbart för en så stark demokratikämpe som jag uppfattar att Christer Nylander är, att stå bakom denna inriktning.

Det säger Lawen Redar, Socialdemokraternas kulturpolitiska talesperson, om beskedet att Christer Nylander (L) inte kandiderar till riksdagen nästa år. Beslutet fattade han efter Liberalernas beslut att öppna för att sitta i en regering som är beroende av stöd från SD efter nästa val.

Lawen Redar är själv orolig för vad som kan hända om SD får inflytande över kulturpolitiken.

– Jag tycker att det är en naiv inställning från M, KD och nu L till vad ett sådant samarbete kommer att kosta, säger hon.

Hon baserar sin oro på den kulturpolitik som Sverigedemokraterna har fört i vissa av landets kommuner. Exempelvis Sölvesborg.

– Är det så här när de tar över i kommuner där de direkt angriper biblioteken och det fria konstnärsskapet, då funderar jag på vad det kan innebära om de får inflytande på nationell nivå. Vilka typer av inskränkningar väntar i bibliotekslagen, museilagen och på andra kulturområden?

Biblioteksbladet har sökt Sverigedemokraterna för en intervju. Aron Emilsson, kulturpolitisk talesperson, väljer att svara per mejl att det stämmer att de vill införa ”smärre förändringar” i bibliotekslagen för att stärka det svenska språkets ställning och för att motverka segregation. Han skriver också att ingen kulturpolitik är fri från värderingar. ”Från vår sida vill vi lyfta kulturens roll för sammanhållning och gemenskap och naturligtvis samla en splittrad nation”.

Lawen Redar befarar att kulturministerposten ges till Sverigedemokraterna om de skulle ingå i en regering.

– Ingenting kan uteslutas. De facto är det en omöjlighet att få en högerregering om inte SD är del av det budgetunderlaget. Jag är jätterädd att kulturpolitiken är ett billigt område att lämna över.

Hon tycker tvärt om att kulturen är en alltför viktig fråga att lämna ifrån sig, då en stor del av demokratin vilar på frågor om bibliotek, public service och kulturutövning. Därmed tycker hon också att en ministerpost i en eventuellt ny S/MP-regering borde tillfalla Socialdemokraterna.

– Jag är också med i ledningen för Socialdemokraternas stockholmsdistrikt och där har vi lyft tre områden: kultur, ekonomi och klimat. Vi tycker att S ska sätta mer prägel på kulturpolitiken.

För det finns brister även i dagens kulturpolitik, anser Lawen Redar. Hon vill se ytterligare klassmedvetenhet i kulturpolitiken och vill öka tillgången till kultur för alla, oberoende av social eller ekonomisk bakgrund.

Nyligen klubbade stockholmsdistriktet ett 25 punkter långt reformprogram för kulturpolitiken. Men bara en punkt handlar om bibliotek. Yrkesutbildade bibliotekarier bör finnas i skolbiblioteken som behöver stärkas, skriver distriktet.

Hur ser hon då på exempelvis nationella biblioteksstrategin? Bör det bli mer av den än bara ett förslag?

– Jag har nog ingen kommentar till det. Jag tycker att de delar som nu bereds och arbetas med är viktiga, de om digitalisering och om nationella minoritetsspråk. Nationellt har vi valt att fokusera på skolbiblioteken, det är den största angelägenheten. Men folkbibliotek stänger och många öppettider minskar på grund av kommunala nedskärningar och hela infrastrukturen måste ses över, men det är på kommunal nivå.

1. ”Hon vill se ytterligare klassmedvetenhet i kulturpolitiken”.

Ursäkta mig, men vad är detta om inte precis den vilja till politisk styrning som Svensk Biblioteksförening tycker är ack så hemsk när den kommer från SD?

Eller vad är skillnaden?

Okej, svaret är väl egentligen ganska uppenbart. I det ena fallet handlar det om att styra utifrån värderingar som generellt sett är populära inom bibliotekariekåren. I det andra fallet om att styra utifrån värderingar vilka generellt sett är impopulära inom bibliotekariekåren. Men bibliotekariekåren är knappast representativ för befolkningen i dess helhet.