Skjutningar

Dödsskjutning utanför biblioteket – "kommer hända fler gånger"

19 okt 2021 • 4 min

Personalen hörde skotten när en 25-årig man sköts till döds på torget utanför Husby bibliotek i slutet av maj. Våldet sätter spår hos både besökare och personal.

Haidar, Ahmed och Aro sitter och pluggar på Husby bibliotek som ligger vid torget där en 25-åring jagades och sedan föll ihop av skotten den 31 maj i år. De är 13 år, men säger sig vara vana vid skjutningarna. Det handlar om gängkriminella, förklarar de.

– Jo det var hemskt i början. Men det kommer att hända fler gånger. Det är inte så att det är slut nu. Det kommer att fortsätta och du kan inte bli orolig varje gång det händer, säger Haidar.

Våldet som pågår i många av landets utsatta områden påverkar såväl boende som personer som arbetar i området. Fler skjutningar sker på dagtid och inte sällan mitt i centrum där biblioteket ofta ligger.

För mig är det arbetsro

Ahmad, 13 år, om biblioteket

Klockan var kvart över tre på eftermiddagen den 31 maj när personalen på Husby bibliotek hörde skottlossning på torget. På grund av pandemin hade de ”kioskbibliotek”, med service över disk och utan att släppa in besökare i lokalen och de såg hur folk vällde in i foajén utanför biblioteksentrén.

– De ropade ”det skjuts, det skjuts, det skjuts!”, berättar biblioteksassistent Ingrid Nåsén.

Personalen fick stanna på biblioteket tills polisen hade hävt avspärrningarna. Då promenerade de därifrån mot Kista bibliotek där de mötte sin chef Johanna Olaison.

– Då var vi lite skärrade, säger Ingrid Nåsén.

Ingrid Nåsén jobbar på Husby bibliotek och känner många av de barn och unga som kommer dit. Foto: Annika Clemens

Efter det första samtalet med chefen erbjöds de samtal med företagshälsovården. Det fanns också möjlighet att tillfälligt byta arbetsplats och öppettiderna justerades och samordnades med övriga verksamheter i huset.

När Johanna Olaison fick telefonsamtalet från Ingrid Nåsén och hennes kollega var det första hon tänkte på att det var bra att de hade låst dörrarna och gått in i biblioteket. När hon träffade dem lite senare var de samlade.

– De gav ett lugnt intryck, men självklart har det påverkat dem.

Allt fler skjutningar sker på dagtid bland människor. Inte sällan i centrum där biblioteket också finns.

Johanna Olaison, bibliotekschef för Husby och Rinkeby bibliotek.

Även om Johanna Olaison inte hade sett just denna situation framför sig har hon ändå varit förberedd på att jobbiga saker kan hända.

– Jag är inte överrumplad över att jag behöver hantera det här i tjänsten. Men det är mest för att bibliotek, särskilt större bibliotek, har olika typer av ordningsstörningar och har alltid haft det. Det ingår i det jobb jag har valt.

Husby bibliotek är ett litet bibliotek med fokus på barn- och ungdomar. Det är också mest unga besökare där och personalen känner igen många av dem och har möjlighet att bygga relationer med dem. Dagarna efter skjutningen kom barn in och pratade med personalen om det som hade hänt.

– Det hände ju på eftermiddagen och många barn och föräldrar var på väg hem. Det är ett väldigt personligt bibliotek och vi har bra kontakt med besökarna. Barnen kommer hit och många berättar om vad som händer i deras liv, säger Ingrid Nåsén.

Husby drabbades av två dödsskjutningar under loppet av ett år. Utöver den 25-åring som sköts till döds i maj dödades en 19-årig man i augusti förra året.

Husby har cirka 12 000 invånare. De allra flesta bor i hyresrätt, arbetslösheten är mer än dubbelt så hög som i övriga Stockholm, medelinkomsten endast drygt hälften så stor och ohälsotalen nästan de dubbla.

Trångboddheten märker även bibliotekspersonalen av och biblioteket är en plats dit barn och ungdomar kan gå efter skolan. Det händer att de vill hänga på biblioteket och äta chips, men då säger personalen till.

För Haidar, Ahmed och Aro betyder biblioteket lugn och ro. Framför sig har de religionsböckerna och läser inför ett prov om judendomen.

– Det är mer bekvämt här. Och lugnt. Inte som hemma där man har småsyskon som springer runt och stör, säger Haidar.

Det är bra arbetsmiljö på biblioteket, tycker de, även om de föredrar Kista bibliotek som är större.

– För mig är det arbetsro, säger Ahmed.

– Och så kan jag hitta andra läroböcker. Titta här, jag hittade två böcker till om religion som backup.

Även Aro har yngre syskon hemma som tittar på tv och lyssnar på musik. Då är det lättare att göra läxorna på biblioteket.

Ingen av dem kände mannen som mördades i våras. Däremot är en av dem avlägset bekant med den 19-åring som sköts till döds i Husby i augusti förra året.

– Det är lite sorgligt att se, men de flesta är vana vid det, säger Ahmed.

Aro och Ahmed pluggar till ett prov om judendomen. De föredrar biblioteket där de får mer arbetsro än hemma. Foto: Annika Clemens